Lieve beste majesteit, oud-koningin prinses Beatrix,
Geniet U ook zo van de herfst? Van de mooie paddenstoelen, de bladeren die gevallen zijn of bladeren die nog gekleurd aan de boom hangen? Van de grote groepen ganzen in V-vorm? Je kan ze al van grote afstand horen aankomen vliegen. Vraagt U zich ook wel eens af waar ze het over hebben daar boven in de lucht? Misschien roepen ze onderling ‘zo meteen zien we daar onderen weer missie M staan die naar de lucht staat te turen’. Gistermiddag had ik het wel effe hard nodig, die kabaal makende ganzen. Ik was weer in discussie geraakt over de versterkte gebedsoproepen. Het kwam zo:
Iemand zei: De wet is voor iedereen gelijk. Helaas is de behandeling niet door/voor iedereen gelijk. Aanvullend op jouw bericht dus niet: ik ben gelovig en daarom moet abortus in het wetboek van strafrecht blijven maar ieder z’n eigen keus. En een ja tegen kerkklokken is ook ja voor een oproep tot gebed van een ander geloof.
Ik zei toen: Schei toch gauw uit. De kerkklokken zijn er al sinds ik me kan heugen. Ze horen bij Nederland. En hebben een bredere functie. Het zijn gewoon klokken, daar gaat geen gebed vanuit. Het carrilon met oud-Hollandse deuntjes dan ook maar het zwijgen opleggen? Enkel omdat we geen luidsprekers met Arabische gebeden willen horen?
Als de pastoor een luidspreker in de toren zou hangen om tig keren per dag het Onze vader en de Rozenkrans zou bidden, dan kon je dat nog enigszins iets vergelijken. Maar Arabisch hoort niet door de Nederlandse tuinen te klinken. Het is dwangmatig en ongewenst. Geloof is privé, net zoals andersgelovig en ongeloof ook privé hoort te blijven.
Daarop zei die iemand weer:En dat is wat mij betreft de manier waarop er naar moslims wordt gekeken. Geloof is prive, maar alleen als het moslims betreft, en de vrouwen kunnen niet voor zichzelf denken want de man bepaalt wat er gebeurt.
Allemaal totale kolder natuurlijk. De uitzonderingen worden bewust opgeblazen, negatief geduid en gegeneraliseerd. Dát levert een negatieve kijk op. En dat patroon, die manier van framen van een hele groep, dát zorgt ervoor dat mensen die bij Nederland willen horen stelselmatig de deksel op hun neus voelen. Het is nooit goed genoeg. Je moet je niet alleen aanpassen aan de Nederlandse waarde en normen, maar feitelijk moet je wie je van oorsprong óók bent volledig privé houden, en de kritiek die je vanaf de zijlijn blijft ontvangen maar stilzwijgend verdragen.
Ik zei toen:Precies, totale kolder dat verslag van je hierboven. Het heeft geen nut merk ik. Jij wilt het niet begrijpen omdat je alleen jou zin wilt doordrammen. ‘Klaag klaag’ in de hoop dat ik ga schuiven en stukje bij beetje ga toegeven want ‘de neus en het deksel’ die er helemaal niet zijn. Kerkklokken zijn bij lange na niet te vergelijken met die versterkte Arabische gebeden. Het komt in de verste verte niet eens in de buurt. En klokken kunnen overigens meerdere functies hebben ZONDER dat daar een letter gebed in zit.
Wat begrijp je niet aan mijn woorden: Als de pastoor een luidspreker in de toren zou hangen om tig keren per dag het Onze vader en de Rozenkrans zou bidden, dan kon je dat nog enigszins iets vergelijken. Maar Arabisch hoort niet door de Nederlandse tuinen te klinken. Het is dwangmatig en ongewenst. Geloof is privé, net zoals andersgelovig en ongeloof ook privé hoort te blijven.
Ik val jou niet lastig met mijn geloof, en een andersgelovige of niet-gelovige mag ook geloven wat ie wil. Maar ik zou ook niet willen als een Jehova tig keren per dag via een luidspreker de wachttoren voor zou lezen. En ik zou het ook niet willen dat de pastoor via luidsprekers in de kerktoren, een paar keer per dag de Rozenkrans gaat bidden. Maar ik zou wel naar de kerk gaan en de pastoor aanhoren in de kerk. Die gebeden kan ik iig wel verstaan. En dan kies ik er zelf voor om te bidden.
Daarop zei die iemand weer:Het oproepen tot gebed valt gewoon onder de vrijheid van godsdienst. Of dat nou met kerkklokken of de adhan gebeurt. De gemeente bepaalt over de frequentie en volume. Het is geen kwestie van m’n zin doordrammen. Het is een kwestie van duidelijk willen maken dat de wet voor alle geloven geldt en we daar niet selectief in hoeven en mogen zijn.
Ik zei toen: Andersgelovigen en niet-gelovigen hebben OOK DIE VRIJHEID van Godsdienst. Maar hier word misbruik gemaakt van die godsdienstvrijheid. Misbruik om anderen die vrijheid-van-godsdienst te ontnemen op een dwangmatige manier. In een kerk word gebeden, in een moskee word gebeden, in een synagoge word gebeden. Wat Jehova’s bidden weet ik niet, maar ik vind het best dat ze bidden in hun kerk of zaal. Als ik thuis ben wil ik bidden als ik dat wil. Als een Jehova aanbelt zal ik met de jehova een gesprek aangaan, MAAR geen gebed of preek. Dat respect is wederzijds. Maar ik wil geen Wachttorenpreek of Arabische gebeden op luidsprekersterkte in mijn straat, in mijn huis of tuin. Dat is privé.
Met alle respect voor gelovigen. Andersgelovigen en ongelovigen horen de vrijheid te hebben om iets anders óf om NIET te geloven. Het recht om ongelovig te zijn. Het recht om andersgelovig te zijn. Zij mogen niet lastig gevallen worden met jou geloof, want zij hebben ook die godsdienstvrijheid om gewoon wel of niet te hoeven geloven.
Majesteit, toen ging ik naar buiten, ik had de frisse lucht nodig, want soms is het makkelijker om je af te vragen waar kabaal makende overvliegende ganzen het over hebben.
Fijne maandag.
©MissieM