Staatsbezoek ook naar Limburg

Lieve beste majesteit, oud-koningin prinses Beatrix,

Nee, ik ga het niet over de onderhoudskosten van de Groene Draeck hebben. Daar stond al genoeg over in de krant. Wat er nog meer in de krant stond was dit:

Onze koning komt met de Duitse bondspresident Frank-Walter Steinmeier op 11 juni tijdens een officieel staatsbezoek naar Limburg.

Wat is een Bondspresident vroeg ik me af. Dit is het antwoord dat ik op mijn vraag vond: De bondspresident is het staatshoofd van Duitsland. Hij heeft geen politieke macht, maar moet juist boven de partijen staan. Ook vertegenwoordigt de president de Duitse staat in het buitenland.

Het doet me deugd dat de koning toch weer zo kort na het bezoek van 19 mei jl naar ons mooie Limburg komt en niet zegt: ‘o nee he, ik ben pas nog in Limburg geweest’. De bondspresident neemt zijn echtgenote mee op Staatsbezoek. Of onze koningin Maxima ook bij het bezoek aanwezig is in Limburg staat niet in de krant.

Het staatsbezoek staat gepland van 9 tot en met 11 juni 2026.

*Dinsdag 9 juni: Op de eerste dag staat een officiële ceremonie op de agenda, dan gaat de Duitse bondspresident een krans leggen in Amsterdam bij het Nationaal Monument op de Dam. En ’s middags gaan ze naar het Holocaustmuseum waarna……zo staat in de krant….waarna een staatsbanket volgt.

*Woensdag 10 juni:Op de tweede dag brengen ze een bezoek aan de Staten-Generaal, het internationale Strafhof en de haven van Rotterdam.

*Donderdag 11 juni:Op de derde dag staat een bezoek aan de ASML-campus in het Brabantse Veldhoven gepland.

En vandaar uit reizen ze naar Limburg. Burgemeester Hans Verheijen van Sittard-Geleen is verheugd dat….dat…. zij in hun drukke programma tijd maken voor een bezoek aan het VISTA-college waar ik trots op ben. Letterlijk zegt de burgemeester: “Het zegt veel over de betekenis van onze regio en de inspanning van het VISTA-college op het gebied van internationale samenwerking. Ik kijk ernaar uit”.

De Duitse bondspresident Frank-Walter Steinmeier en zijn echtgenote Elke Büdenbender, gaan samen met onze koning op die derde dag van het driedaagse Duitse Staatsbezoek het VISTA college in Sittard bezoeken, en daarna naar het NAVO-hoofdkwartier in Brunssum.

Op het VISTA-college gaat men in gesprek met studenten,docenten en medewerkers over grensoverschrijdende samenwerking tussen Nederland en Duitsland op het gebied van veiligheid en onderwijs staat in de krant.

Daarna gaan ze naar het NAVO-hoofdkwartier in Brunssum waar ze een rondleiding krijgen en ontmoeten ze staf, militairen uit ruim dertig landen die daar gestationeerd zijn. En daarna gaan ze naar het Joint Operational Center.

Over dat Joint Operational Center staat verder niets. Niet over wie ze gaan spreken of een eventuele rondleiding. Nee. Ik heb maar efkes gegoogled op ‘Joint Operationeel Center’ want bij het woord joint krijg ik bijna kromme tenen:

Het is het inlichtingencentrum van het gezamenlijke strijdkrachtenhoofdkwartier. Het Joint Intelligence Center is verantwoordelijk voor het leveren en produceren van de inlichtingen die nodig zijn ter ondersteuning van de commandant en staf van de gezamenlijke strijdkrachten, de onderdelen, taakgroepen en elementen, en de nationale inlichtingengemeenschap.

Een Duitse Bondspresident (geboren in 1956, dus jaren ná de WOII) die een krans komt leggen bij het monument voor de oorlogslachtoffers die wij elk jaar herdenken…want bbbrrrrr dat mag nooit meer gebeuren. Mooi, symbolisch ook, dat leggen van die krans. Vervolgens een bezoek brengt aan het Holocaustmuseum….want we moeten daar allemaal van leren….dat mag nooit meer gebeuren….en daarna bij het staatsbanket aansluit. Het zal allemaal heel mooi en vrede-duif-met-olijftakjes klinken. Tuurlijk. En dan het bezoek aan het strijdkrachtenhoofdkwartier.

Drie dagen knatsj-vol. En de burgemeester van Sittard is blij dat ze een beetje tijd maken voor een bezoek aan het college in Sittard. Maar ik ga nu toch maar eens effe een sterkte kop thee zetten.

Majesteit ik wens U een fijne dag.

Bezoek van koningspaar aan Limburg

Lieve beste majesteit, oud-koningin prinses Beatrix,

Echt waar, ik ben afgelopen dinsdag 19 mei gaan kijken naar het bezoek van het koningspaar in onze omgeving. Het ging wel allemaal best snel, maar het was de moeite meer dan waard om ze in levende lijve te zien. En dat vonden velen heb ik kunnen opmerken.

Koningin Maxima zag er prachtig uit. Ze had het volgens mij wel wat koud die dag. Maar dat had ik ook. Maar ik droeg een jas, en Maxima een omslagdoek over haar prachtige jurk. Maar wel een prachtige omslagdoek. Zo eentje wil ik ook. En ook zo’n prachtige hoed. Maar die kan ik dan alleen dragen naar een feestelijke bruiloft. En die zal vast ook te duur zijn voor mijn beurs.

Ik heb ook foto’s gemaakt, kan ik thuis nog nagenieten. Op een foto zag ik dat onze koning een klein tasje had gekregen, waarop het merk stond van een Limburgs chocoladefabriekje. Lekker. De inhoud van dat tasje zal vast niet naar de geschenkenzolder verhuizen. En anders zou ik het er meteen vanaf halen als ik U was.

Ze doen het goed, ons koningspaar. Het bezoek had wel wat minder sneltreinvaart mogen hebben. Dat wel. Maar ik ben trots op zo’n mooi koningshuis.

Fijne dag nog.

Op Zolder

Op Zolder liggen weer een paar oude brieven. En wel deze:

2012 12 mei, Het Wilhelmus

2007 31 mei, Dinosaurus van Bemelen

2007 30 juni, ‘Heeft u een ogenblikje?’ 

2007 8 september, Zesjescultuur en een Roestige ketting.

2010 26 juni, Straatnaamborden

Verder liggen er nog steeds deze brieven:

2014 2 mei: Nieuwe koning Willem en koningin Maxima in Madame Tussauds

2015 15 maart Zekerheid op aarde,Welness

2015 16 oktober De Rembrandts Maarten en Oopjes

Met de Botte Vijl

Lieve beste majesteit, oud-koningin prinses Beatrix,

Ik keek eergisteren naar “het vragenuurtje”. Of te wel: De 68e vergadering van de Tweede Kamer, op dinsdag 12 mei 2026.

Nee…nee, ik moet zeggen: ik zette de tv pas laat aan, op dat moment stelde Kamerlid Jimmy Dijk vragen aan de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid Hans Vijlbrief (D66) over het door de vakbonden aangekondigde ultimatum aan de regering rond de bezuinigingen op de WW en de WIA. Petje-af voor de Vakbonden. Petje-af voor Jimmy Dijk.

Ook andere Kamerleden stonden achter de interruptiemicrofoon om vragen te stellen aan Minister van Sociale Zaken Hans Vijlbrief. De vragen en opmerkingen van de verontrustende Tweede Kamerleden kon ik goed begrijpen. Jimmy Dijk, Jesse Klaver, Geert Wilders, allemaal goeie vragen en opmerkingen. Ik kon de smoes-antwoorden van minister Vijlbrief zeer moeilijk aanhoren. Tegen Jimmy Dijk zei de Vijlbrief dat Jimmy Dijk de brief goed moet lezen. Waarop Jimmy Dijk het volgende zegt (zie het Plenair verslag van de vergadering op 12 mei 2026):

……….

De heer Jimmy Dijk (SP):
Uw plannen zijn het niet. U heeft geen plannen. U heeft alleen maar bezuinigingen. Er is niets. Er is een korting op de WW. Dat is volstrekt onnodig; die potten zitten helemaal vol. Er zijn kortingen op de WIA. Dat is volstrekt onnodig. Er moet een plan komen om de WIA te verbeteren, om ervoor te zorgen dat mensen passend werk krijgen en dat mensen niet arbeidsongeschikt raken. Er zijn nu alleen maar botte bezuinigingen. Dan kom ik terug bij de Vijlbriefmethode: uitstel, bezuinigingen inboeken, de boel afbreken en vervolgens zeggen “ik kom later wel met een brief”. U heeft alleen maar bezuinigingen. De minister heeft in achterkamertjes met zijn vrienden van D66, CDA en VVD, een minderheid, dit gedrocht van sociale afbraak bedacht, maar daarbuiten heeft hij geen vrienden en bondgenoten meer: niet onder werkgevers, niet onder werknemers, niet onder maatschappelijke organisaties, niet onder werkend Nederland, niet onder arbeidsongeschikten en niet onder een meerderheid in de Tweede Kamer en de Eerste Kamer. Het is ondoordacht en het is asociaal. Het wordt een hele hete zomer, waarin u het gaat afleggen tegen werkend Nederland.

Minister Vijlbrief:
Mijn vraag aan de heer Dijk is: waarom kijkt hij niet vooruit naar de toekomst van Nederland …

Majesteit, Jimmy Dijk kijkt juist naar de toekomst van Nederland. Net als de Vakbonden. Minister Vijlbrief doet dat niet. Dat vind ik onbegrijpelijk, en minister-van-Sociale-Zaken-onwaardig. Geen enkele chronisch zieke zit voor de grap thuis. Men heft het personeelstekort er ook niet mee op. Maar men verergerd de armoede en het aantal daklozen.

Toen er nog een mevrouw in een rood jasje aan het woord kwam, Mevrouw Michon-Derkzen (VVD), was ik inmiddels groen uitgeslagen en heb ik de tv uitgezet. ‘Rood en groen vloekt’, zei men vroeger.

Majesteit, hellup, ik maak me zorgen om dit mooie landje waar zulke OER domme antwoorden worden gegeven door een minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.

Kon U er ook slecht van slapen? Wat gaan we hieraan doen? Dit kabinet de laan uit sturen? enne…..Ze hebben de woningnood en asielcrisis nog steeds niet opgelost. Dit laatste zeg ik sarcastisch omdat ze dit telkens riepen over het Kabinet Schoof dat telkens werd tegen gewerkt door oa mensen die nu in kabinet Jetten zitten.

Welterusten. Doei.

________________________________