Lieve beste majesteit, oud-koningin prinses Beatrix,
Nee, ik ga het niet over de onderhoudskosten van de Groene Draeck hebben. Daar stond al genoeg over in de krant. Wat er nog meer in de krant stond was dit:
Onze koning komt met de Duitse bondspresident Frank-Walter Steinmeier op 11 juni tijdens een officieel staatsbezoek naar Limburg.
Wat is een Bondspresident vroeg ik me af. Dit is het antwoord dat ik op mijn vraag vond: De bondspresident is het staatshoofd van Duitsland. Hij heeft geen politieke macht, maar moet juist boven de partijen staan. Ook vertegenwoordigt de president de Duitse staat in het buitenland.
Het doet me deugd dat de koning toch weer zo kort na het bezoek van 19 mei jl naar ons mooie Limburg komt en niet zegt: ‘o nee he, ik ben pas nog in Limburg geweest’. De bondspresident neemt zijn echtgenote mee op Staatsbezoek. Of onze koningin Maxima ook bij het bezoek aanwezig is in Limburg staat niet in de krant.
Het staatsbezoek staat gepland van 9 tot en met 11 juni 2026.
*Dinsdag 9 juni: Op de eerste dag staat een officiële ceremonie op de agenda, dan gaat de Duitse bondspresident een krans leggen in Amsterdam bij het Nationaal Monument op de Dam. En ’s middags gaan ze naar het Holocaustmuseum waarna……zo staat in de krant….waarna een staatsbanket volgt.
*Woensdag 10 juni:Op de tweede dag brengen ze een bezoek aan de Staten-Generaal, het internationale Strafhof en de haven van Rotterdam.
*Donderdag 11 juni:Op de derde dag staat een bezoek aan de ASML-campus in het Brabantse Veldhoven gepland.
En vandaar uit reizen ze naar Limburg. Burgemeester Hans Verheijen van Sittard-Geleen is verheugd dat….dat…. zij in hun drukke programma tijd maken voor een bezoek aan het VISTA-college waar ik trots op ben. Letterlijk zegt de burgemeester: “Het zegt veel over de betekenis van onze regio en de inspanning van het VISTA-college op het gebied van internationale samenwerking. Ik kijk ernaar uit”.
De Duitse bondspresident Frank-Walter Steinmeier en zijn echtgenote Elke Büdenbender, gaan samen met onze koning op die derde dag van het driedaagse Duitse Staatsbezoek het VISTA college in Sittard bezoeken, en daarna naar het NAVO-hoofdkwartier in Brunssum.
Op het VISTA-college gaat men in gesprek met studenten,docenten en medewerkers over grensoverschrijdende samenwerking tussen Nederland en Duitsland op het gebied van veiligheid en onderwijs staat in de krant.
Daarna gaan ze naar het NAVO-hoofdkwartier in Brunssum waar ze een rondleiding krijgen en ontmoeten ze staf, militairen uit ruim dertig landen die daar gestationeerd zijn. En daarna gaan ze naar het Joint Operational Center.
Over dat Joint Operational Center staat verder niets. Niet over wie ze gaan spreken of een eventuele rondleiding. Nee. Ik heb maar efkes gegoogled op ‘Joint Operationeel Center’ want bij het woord joint krijg ik bijna kromme tenen:
Het is het inlichtingencentrum van het gezamenlijke strijdkrachtenhoofdkwartier. Het Joint Intelligence Center is verantwoordelijk voor het leveren en produceren van de inlichtingen die nodig zijn ter ondersteuning van de commandant en staf van de gezamenlijke strijdkrachten, de onderdelen, taakgroepen en elementen, en de nationale inlichtingengemeenschap.
Een Duitse Bondspresident (geboren in 1956, dus jaren ná de WOII) die een krans komt leggen bij het monument voor de oorlogslachtoffers die wij elk jaar herdenken…want bbbrrrrr dat mag nooit meer gebeuren. Mooi, symbolisch ook, dat leggen van die krans. Vervolgens een bezoek brengt aan het Holocaustmuseum….want we moeten daar allemaal van leren….dat mag nooit meer gebeuren….en daarna bij het staatsbanket aansluit. Het zal allemaal heel mooi en vrede-duif-met-olijftakjes klinken. Tuurlijk. En dan het bezoek aan het strijdkrachtenhoofdkwartier.
Drie dagen knatsj-vol. En de burgemeester van Sittard is blij dat ze een beetje tijd maken voor een bezoek aan het college in Sittard. Maar ik ga nu toch maar eens effe een sterkte kop thee zetten.
Majesteit ik wens U een fijne dag.