Zolder

..rommel rommel stommel….ik zit op zolder en vind oude brieven aan onze majesteit..Ik zal hier telkens een oude brief plaatsen….Ik ga even verder met lezen…Deze vond ik:

__________________________________________

__________________________________________

Het Wilhelmus,  12 mei 2012 

Lieve beste majesteit, oud-koningin prinses Beatrix,

Ik vond dat ons koningspaar het prachtig en respectvol deed tijdens dodenherdenking.

En ik vind het altijd heel mooi als mensen het Wilhelmus zingen. Dan ben ik muisstil. Maar “wie is die koning van Hispanje nou eigenlijk?”. Wij staan korter bij koningin Juliana en haar moeder koningin Wilhelmina dan bij iemand uit het jaar 1533. Iemand die in Limburg heeft “huisgehouden” zoals men zegt. Moeten we die daarom eren?

Wij hebben nu een dijk van een vrouw op de troon zitten, U, koningin Beatrix. En toch word U niet genoemd in het lied omdat het lied geschreven is tussen 1568 en 1572. Dat is geschiedenis wat in boeken hoort te staan…nu hebben we koningin Beatrix in levende-lijve…moeten we wachten tot dat er in het jaar 2580 iemand zingt dat hij koningin Beatrix altijd heeft geeerd?

Ik vind het Wilhelmus mooi, maar verruil de woorden “koning van Hispanje” maar voor “mooie koningin zonder franje”.

Fijne dag. Doei.

____________________________________

Donderdag 31 mei 2007 23:57 Dinosaurus van Bemelen

Lieve beste Majesteit,

ik las vorige week iets in de krant van een natuurbegraafplaats. Het is een stuk bos waar je begraven mag worden als je dood bent. Is dat niet heerlijk? Tussen de hoge bomen begraven willen worden met de wortels van struiken of vingerhoedskruid over je buik. Je kan er wandelen, ik bedoel de nabestaanden kunnen er wandelen….het is rustgevend, misschien put je kracht uit de natuur om je verdriet te verwerken. maar ….als nou iedereen daar begraven wil worden dan durf ik er niet meer te wandelen want dan is het een kerkhof in een bos. Afgelegen en donker. Je gaat er dan waarschijnlijk niet meer na toe als het al gauw gaat schemeren. In mijn eentje zou ik er overdag ook al niet meer naar toe durven gaan…………..ik vind het een beetje eng worden effe gauw een ander onderwerp………….

De dinosaurus van Bemelen had een flinke kaakontsteking waar zeker een emmer etter in zat. Dat men dat allemaal nu kunnen ontdekken hé !? Een speciale scanner kon dat vaststellen…Ik ken iemand die ook een kaakontsteking had maar het heeft effe geduurd voordat men daar achter kwam. Wie weet wat men allemaal kan ontdekken over honderd jaar. Lig ik misschien begraven als ik niet gecremeerd word, en zien ze aan mijn botten dat ik graag chocomelk dronk……………….en dat ik graag muziek beluisterde. Misschien kunnen ze dan wel zien van welke muziek.

Ik heb mijn pyjama al aan en mijn tanden zijn ook al gepoetst, nu ga ik slapen, ik wens U een fijne nachtrust in u hemelbed, doeiiiii

©missie M.

_____________________________________

Zaterdag 30 juni 2007 ‘Heeft u een ogenblikje?’ 

Lieve beste Majesteit,
Heeft u dat ook weleens dat U een antwoordapparaat aan de lijn krijgt en dan denkt: ‘jajaja nu weten we het wel’ als dat antwoordapparaat steeds het zelfde blijft zeggen.

Vanmiddag kreeg ik een antwoordapparaat aan de lijn “alle telefoonlijnen zijn momenteel in gesprek, heeft u een ogenblikje? U word zo spoedig mogelijk geholpen”. Het stemapparaat vraagt aan mij “heeft u een ogenblikje?”. Ik wil antwoord geven dat ik eigenlijk niet zo veel tijd heb maar ze ratelt meteen door met “U word zo spoedig mogelijk geholpen”.

Ik kijk op de klok. 4 minuten al voorbij, 5 minuten al voorbij, en de stem blijft maar steeds zeggen én vragen “alle telefoonlijnen zijn momenteel in gesprek, heeft u een ogenblikje? U word zo spoedig mogelijk geholpen“. Bij 10 minuten krijg ik in eens een echte-sprekende-stem aan de lijn. Ik schrik en ik moet weer nadenken waarom ik eigenlijk belde, wat moest ik ook al weer vragen? Als je tien minuten naar een apparaat zit te luisteren, dat steeds weer dat zelfde riedeltje afratelt’ word je zelf een beetje raar. Ik was nog net niet begonnen de woorden te herhalen.

Hoezo een ogenblikje geduld? Dit noem ik geen ogenblikje meer, dit is een ogenblik, een heel groot ogenblik ..wat heet ogenblik, dit is de duur van een ochtendpauze, in die tijd kan je een schneewalzer dansen, of een rumba, je kan in die tijd vlug effe een kleine boodschap doen in de supermarkt, ik had snel een douche kunnen nemen, of de aardappels kunnen schillen én koken, een beetje vlotte sportman rent in die tijd misschien wel 5 kilometer. En wat deed ik in die 10 minuten? Ik zit te wachten en naar een apparaat te luisteren die niet hoort dat ik eigenlijk niet zoveel ogenblikjes geduld heb.

Gelukkig was het lokaaltarief, want als ik 0,50 eurocent per minuut had moeten betalen, dan had ik al helemaal niet zoveel ogenblikjes geduld om naar een kras-op-de-plaat-stem te luisteren.

Majesteit, U laat het vast over aan James. Maar ook voor een James is dit vervelend. En ik begrijp heus wel dat men niet kan heksen als ik bel. Bij U of James kan men misschien wel iets heksen. 

Enfin, Ik heb mijn pyjama al aan en mijn tanden zijn ook al gepoetst dus ik kan zo in bed duiken, ik wens u een fijne nachtrust in u hemelbed,

Truste. Doeiiiii 

©missie M.

_____________________________________

Zaterdag 8 september 2007 10:45 Zesjescultuur en een Roestige ketting.

Lieve beste Majesteit, Ik moet u dringend spreken, misschien vandaag nog maar dan word het wel heel laat. Waarover? Nou uh heeft u de krant gelezen vandaag? Schandalig!! Ik ben boos. Ik lees de hele tijd over bezuinigingen. Ontslagenen in de thuiszorg, de bezopen WMO-wet, minder handen aan het bed (ziekenhuisbed wel te verstaan) Dus de meisjes en jongens moeten nog harder werken, meer werk met minder mensen terwijl er genoeg personeel is hoor.

De ene burgervader na de andere die weer iets heeft uitgevreten dat gedekt word met een gouden handdruk, de aanpak van onze jeugd gaat dan wel ietsje omhoog de laatste tijd “lijkt het”. Dus men mag niet meer zomaar alcohol verkopen/schenken aan jongeren.

Het opvoeden gaat weer gelukkig op de ouderwetse strengere aanpak beginnen “hoop ik”. Er is ergens een campagne tégen drugs gestart maar toch heb je nog oenen die “pretsigaretten” aanbevelen. Het lijkt wel alsof er overal hennepkwekerijen ontstaan. Er zijn nog veel straatjongeren/daklozen die beter aangepakt dienen te worden zodat ze weer op de rails terecht komen. Want ook zij verdienen een beter leven en niet alleen ophef als er ergens een hond aan een roestige ketting zit. Vraag ik me af waarom dat “roestige” genoemd word, want als ik al aan een ketting vast zou liggen dan liever een roestige dan een degelijke nieuwe. Maar dat dat gebeurd is schandalig en vraag ik me af “waar blijft de aanpak?”

We zijn voorbereid op terroristische aanslagen (wat ook handenvol geld kost, en dat alleen omdat Nederland zich in oorlogen/onenigheden gaat mengen waar Nederland niet gewenst is.) Enfin, het loopt niet allemaal zoals het zou moeten en wat lees ik met grote letters? “460 miljoen voor betere inburgering”.

Het kabinet steekt 460 miljoen euro in de verbetering van de inburgeringscursussen dat blijkt uit het Deltaplan Inburgering van minister Ella Vogelaar (integratie). Dan hebben we het alleen maar over “de verbetering”. Die mensen komen uit landen waar ze waarschijnlijk al blij waren met een dak boven het hoofd en hier word er weer sinterklaas gespeeld. Eerst uw Groene Draeck en nu de rest van het geld weer weg gooien. Ik vind dat deze regering er een potje van maakt. Laat die J.P. dan maar roepen dat we een zesjes-cultuur hebben. Maar wie het kleine niet eert is het grote niet weert.

Stom, ik krijg die grote zwarte letters niet meer ongedaan. Ziet u, mijn computer raakt er van in stress. Ik moet nu gaan, fijne dag verder, enne sla eens met die vuist op tafel, u heeft toch zeker wel meer in U mars dan alleen maar met die schaar rond te lopen om linten door te knippen. doeiiiii

____________________________________

Zaterdag 26 juni 2010 13:28 Straatnaamborden

Lieve beste Majesteit,

Hoeveel straten zijn er naar U genoemd? Hoeveel ziekenhuizen dragen de naam van U of van U zussen? Er is zelfs een Maxima-ziekenhuis. Hoeveel burgemeesters of andere belangrijke mensen mochten het doek van een straatnaam-bordje met hun naam er op, eraf halen? Heel veel, en terecht.

In Limburg, het dorpje Stramproy, woont Bér Hoeben (90) de enige Limburgse ridder in de Militaire Willems-orde. De Willems-orde is de hoogste militaire onderscheiding in Nederland. De Willems-Orde wordt slechts zeer zelden uitgereikt aan militairen die uitzonderlijke moed of opoffering hebben getoond in de strijd.

Een Maastrichtenaar die namens de Mariniersbrigade (waartoe Bér behoord heeft) tevergeefs een verzoek indiende bij de gemeente Weert om Bér Hoeben te eren met een straatnaam. De Maastrichtenaar vond dat Bér dit verdiend heeft. In Voorschoten waar de straten van een hele buurt zijn vernoemd naar dragers van de Willems-orde, is er wel een pad naar Bér vernoemd. Het “Hoeben-pad”.

De Maastrichtenaar schreef zelfs een brief naar U. Maar U verwees de Maastrichtenaar terug naar de gemeente, de gemeente “die geen straten vernoemen naar personen die nog leven” aldus de woordvoerder van de gemeente Weert.

Bér Hoeben wil zelf niet reageren.
Vind U dat nou niet erg? Een man van 90 jaar zou nog even kunnen mee maken dat er een straat naar hem word vernoemd, maar hij is nog niet dood. Afschuwelijk. Een ziekenhuis heeft de naam Maxima terwijl zij nog zeer goed adem haalt, waarom word er zo’n onderscheid gemaakt van gemeente tot gemeente?

Nou ik ga maar weer eens, doeiii

©missie M.

_____________________________________

_____________________________________

_____________________________________

_____________________________________

2 mei 2014

Nieuwe koning Willem en koningin Maxima in Madame Tussauds

Lieve beste Majesteit, prinses Beatrix,

Sinds eergisteren zijn de nieuwe wassenbeelden van ons koningspaar te bezichtigen in Madame Tussauds. Ze zijn afgebeeld met de kleding die ze droegen tijdens de inhuldiging in 2013. Jan Taminiau, de ontwerper van de prachtige blauwe jurk van Maxima, heeft een “replica” van de jurk gemaakt voor het wassenbeeld-Maxima. Ook de juwelen en medailles, ja zelfs het kapsel, alles alles alles is gekopieerd. Niet van echt te onderscheiden. Als U met Uw zoon en schoondochter gaat kijken moet U twee keer kijken wie U aan de arm neemt om verder te gaan. Voor U het in de gaten hebt gaat U met het wassenbeeld de deur uit.

Het paar was al in een wassen-versie uit 2001 woonachtig in Madame Tussauds. Bij wat ik U nu ga vertellen…kan U maar beter even gaan zitten…Zit U? Neem even een slok sterke koffie. Hier komt ie: Deze wassen-versie uit 2001 worden…VERNIETIGD…ja echt. Ik weet niet of dat al gebeurd is maar anders kan U ze misschien nog doen “stoppen” voordat het te laat is. Zoveel moeite en geld gaat dan zomaar foetsie. Ik zou ze graag hier in huis willen hebben. Staat zo gezellig als ik de theepot op tafel zet. En het lijkt me ook enig om ze voor de raam te zetten…of op mijn slaapkamer achter het gesloten gordijn als ik met vakantie ben. Alsof we aan woningruilvakantie hebben gedaan. Als inbraakbeveiliging….want wie komt er inbreken als ik zulke hoge gasten op visite heb?

Ik wens U een fijne dag verder. Doeiiiiiiii

©missie M.

_____________________________________________

15 maart 2015

***Zekerheid op aarde, Welness

Lieve prinses Beatrix, majesteit,

Ik las de volgende woorden, die ga ik zo meteen opschrijven, en dan mag U drie keer raden waar ik die woorden gelezen kan hebben. De woorden:

“Er is geen zekerheid op aarde, Er zijn alleen kansen”.

Dan ga ik nu een mooi deuntje opzetten en U krijgt vier minuten denktijd.

U denkt dat ik die woorden misschien heb gelezen op een stembiljet omdat komende week weer de verkiezingen zijn? Nee helaas. U denkt misschien dat ik deze woorden heb gelezen in een spirutueel-blad met veel wijze woorden onder Ying en Yang plaatjes. Nee, Ying was het niet en Yang ook niet. U denkt misschien dat ik het gelezen heb in een folder van een school met veel opleidings-richtingen? Nee drie keer mis.

Ik heb deze mooie woorden gelezen in een Welness-blad van een Welness centrum met luxe natuurbad, een luxe zwembad, een centrum met fitness-mogelijkheid, schoonheidsbehandeling, met sauna, verwenbaden, blote voetenpad, hotel en restaurant.

Als U naar die kansen-op-deze-aarde toe wilt gaan, moet U bij het reserveren even heel goed opletten welke dag U gaat, want het eerste weekend van elke maand is het ‘verplicht badkledingdag’, op dinsdag is gewoon badkledingdag, maar op donderdag is het ongeklede dag. Dan is iedereen poedellie-naakt. Ook koninginnen. Wat er op maandag, woensdag en vrijdag gedragen word is niet duidelijk voor mij. Ik kies dan toch voor de zekerheid-op-de-verplichte-badkleding-dagen zodat er geen kans bestaat dat ik oog-in-oog tegenover mijn oude baas-in-zijn-blote-kakketoe kom te staan.

Dus U weet het. Soms ga ik toch liever voor meer-zekerheid met minder-kansen. Als U dit jaar van plan bent om op Staatsbezoek naar het kuuroord In Limburg te gaan, dan zal ik kijken dat ik er dan ook ben…lekker kopje thee drinken in de zachte badjas….bij de open haard….of in de saunastoom met slippertjes aan de voeten. Ik maak wel een plaatsje vrij in mijn agenda..Als ik het op tijd weet kan ik iets reserveren…. en kan ik elke dag…behalve op donderdag…en niet in het hoogseizoen ivm het hoge tarief dat dan gerekend word.

Doei.

©missie M.

_______________________________________________

***Oogcontact-experiment 16 oktober 2015

Lieve beste majesteit,

Gisteren deden duizenden mensen mee aan een wereldwijd experiment in meer dan honderd steden. Het experiment was “oogcontact tussen twee vreemden”. Normaal kijkt één van de twee weg, maar het experiment was om juist niet weg te kijken om “meer persoonlijk contact te weeg te brengen in onze vluchtige en gedigitaliseerde wereld” stond in de krant. De Australische groep Liberators International had dit bedacht.

Zelfs in Maastricht op het Vrijthof stonden vreemden tegen over elkaar te koekeloeren. Op de foto in de krant zag ik dat ze elkaar alleen in de ogen staarden maar niet spraken.

Als U tegen over mij zou staan zou ik het zonde vinden om alleen maar zwijgend te staren. Ik zou mijn mond niet kunnen houden,  “wat een leuke knoopjes op Uw blousje” , “Lopen die schoenen wel prettig?” Hoe gaat het met de kids? “Gaat U mee noten rapen?” Ik heb het emmertje al half vol. Hoe vind U het plaatje van Time is Tight? Heeft U de schoen al gezet voor Sint Nicolaas? Vind U de Rembrandts ook erg overdreven duur?

Nou we het over de Rembrandts hebben. Ik heb de foto’s van de twee schilderijen goed bekeken. Ze kunnen dan wel flink hoog getaxeerd zijn….mijn smaak is het niet…..of zeg ik nou wat verkeerds? Ik hou van kleur…en in deze Rembrandts zit weinig kleur. Bruin, zwart, wit en grijs. De man, Maarten Soolmans, heeft witte sportkousen aan, met een knickerbroek, en rare pumps met hakken aan de voeten. Een bloemetjes centuur, en een gehaakt sprei’ke op de schouders, wat dienst doet als kraag. Hij is de zoon van een rijke Vlaamse suikerraffinadeur die naar Amsterdam was gekomen staat onder de foto.

Zijn vrouw, Oopjen Coppit, was een telg uit een van de oudste Amsterdamse geslachten staat onder de foto met haar beeltenis. Ze kijkt ….zij maakt oogcontact met de lezer van onze krant…draagt een lange zwarte jurk, met een gehaakt sprei’ke als kraag. Kanten manchetten. Als ik nog verder ga met de schilderij te beschrijven dan heeft U al een goed beeld van de beeltenissen…en zegt U straks “ik hoef niet persé naar het museum want ik heb ze al gezien”. Nederland en Frankrijk willen elk 80 miljoen per schilderij betalen, dat geld moeten ze wel weer terug verdienen aan museum-bezoekjes.

160 miljoen voor twee schilderijen. Het gaat mij niet aan, maar ik vind dat wel erg veel geld…als ik zo vrij mag zijn om dat te vinden…Ik heb toevallig een mooi fleurig drie luikje gemaakt. Zelf geschilderd…met veel liefde…..een beeltenis zo uit mijn mouw geschud. Het zijn bij lange na geen Rembrandts of van Gogh-gen. Ik kan er niet aan tippen, maar daar is de prijs dan ook naar. Over honderd jaar heeft iedereen het Rembrandts-echtpaar al tig keren bekeken, eerst met schoolreisje naar het museum, daarna met de personeelsvereniging, nog een paar keren met partner of vriendenuitstapje….. en dan is men toe aan iets anders. Dan word ik, mijn drie-luikje, misschien heel gewild in musea over de hele wereld…en buigen taxateurs zich over het drie-luikje en zeggen dan “erg veel kleur, losse hand, geen perfectie en geen sprei’kes, maar dat maakt het wel weer uniek”. Deze schilderijtjes weerspiegelen een “persoonlijk geheel in deze vluchtige en gedigitaliseerde wereld”.

Zo nu ga ik lekker verder dromen. Welterusten.

©missie M.

_____________________________________________