* Hoofddoek bij de politie

Lieve beste majesteit, oud-koningin Beatrix én koning Willem-Alexander én premier Mark Rutte,

Ach ach ach ach, In Nederland wil men zwarte Piet afschaffen terwijl zwarte Piet in Iran beschermd is door de VN. ….zucht….Nog nauwelijks bekomen van de Pietendiscussie lees ik alweer de volgende discussie. De politie verbied agentes het dragen van de hoofddoek. Dát is prima want de politie hoort neutraal te zijn. Ik vind het helemaal best dat iemand een religie heeft. Maar Religie en Staat horen niet één te zijn. Maar vandaag…

Vandaag lees ik dat ‘Het College voor de rechten van de Mens’ met de politie in gesprek gaat om te praten of een agente toch die hoofddoek op haar uniform mag dragen ‘omdat de hoofddoek haar identiteit is……’U ziet nou niet mijn draaiende ogen…., het college vind een verbod discriminerend. Discriminerend? Zeggen ze dat ook als ik in een roze megamindypakje bij de politie wil met de woorden ‘dat pakje is mijn identiteit”. Of als de man met het groene vergiet op zijn hoofd, omdat hij in het ‘vliegende spaghettiemonster’ gelooft, bij de politie wil?

Wat is de hoofddoek? Een uiting van religie,een symbool van onderdrukking. Iemand schreef:De islamitische doctrine staat net zoals het nazisme recht tegenover het westers gelijkheidsbeginsel.

Duidelijk toch. Tijdens het opvangen van vluchtelingen op een noodlocatie in Limburg waren er vrouwelijke asielzoekers die weigerden geholpen te worden door Rode-kruismedewerksters-zonder-hoofddoek. Terwijl in ons land iedereen gelijk is werden deze hulpverleners afgeserveerd alsof ze slecht waren. Men gaat nou toch niet mee werken aan deze discriminatie van westerse vrouwen hoop ik.

ZUCHTTTTTT….er word duidelijk groot onderscheid gemaakt…en dan vind “Het College van de rechten van de Mens’ het discriminerends als de politie neutraal wil zijn?

Pak die mensen in dat college maar snel dat getuigschrift of dat diploma af.

Want wat zegt de kledinglijn van de islam over de vrouw met hoofddoek?: de eerste reden is zodat de moslimvrouwen herkend worden. De tweede reden die Allah geeft, is zodat de vrouw niet lastig gevallen wordt.

Alsof anders-gelovigen en niet-gelovige vrouwen wél lastig gevallen mogen worden. FOEI.

Ik lees ook in die voorschriften: …om de vrouw een hogere status te geven. De vrouw wordt op deze manier geëerd en gerespecteerd om wie zij is

Hogere status? Dan wie? Iedereen hoort gelijk behandelt te worden, iedereen hoort gerespecteerd te worden om wie men is ongeacht welke kleding men draag, ongeacht geloof, afkomst, geslacht, sekse, cultuur, arm of rijk, enz.enz.enz. Dan die bla bla over de Zodra een man een bedekte vrouw ziet, weet hij dat zij niet geïnteresseerd is in een “leuke tijd”.

Ook hier weer, de moslimman moet beseffen dat ook een westerse vrouw geen leuke-tijd-speeltje is. De westerse vrouw is een sterke dappere vrouw die ook respect verdient om wie zij is.

Punt 6: De kleding mag niet lijken op de kleding van de ongelovige of afgedwaalde mensen…..

Wat is er mis met de kleding van nette anders-gelovigen of ongelovigen? Waarom wil men persé niet op hen lijken?

Als de politie hier aan mee gaat doen dan maken ze onderscheid tussen westerse vrouwen en moslimvrouwen. En dat mag niet.

Ik ben ook gelovig en mijn God (die hoogstwaarschijnlijk dezelfde is, want er is maar één God) heeft geen kledingvoorschriften aan mij doorgegeven. Als iemand al door geeft wat ik moet dragen dan is het niet God. Diegene die mijn salaris betaald bepaalt mijn kledingvoorschriften.

Als mijn baas zegt ‘hier is je witte pakje, je mag geen petje of hoofdbekleding dragen, geen sieraden, geen nagellak, en geen hakkenschoenen, en daar staat de desinfectie om je handen te wassen’ dan is het mijn baas die mijn kledingvoorschriften doorgeeft, en ik word er geen beter of slechter mens door.

Wie je bent bepaald je karakter, je aard, datgene wat er in je hart en hoofd zit, niet datgene wat losjes op je hoofd ligt.
Als je denkt dat je een hogere status hebt, alleen gerespecteerd mag worden met een bepaald kledingstuk op je hoofd, dan ben je een ingebeelde kwast, niks meer en niks minder.

Ik ben boos. Doei.

ps. Hopelijk is de volgende intocht weer in Friesland. Hoeveel bussen moeten nog tot stilstand gebracht worden eer een belletje gaat rinkelen?

©missie M.

_______________________________________________________________________
Dit staat op:Bekeerlingen.n

De richtlijnen omtrent kleding binnen de islam.

De islam kent geen standaard klederdracht. Wel kent het voorschriften waaraan de kleding van een moslim dient te voldoen.

In dit stuk zullen we het gaan hebben over kledingvoorschriften. De islam kent namelijk kledingvoorschriften voor mannen en vrouwen. Onderling verschillen deze voorschriften slechts op enkele gebieden. In deze tekst is kort weergegeven wat de islam over dit onderwerp zegt om twijfels en onduidelijkheden hierover weg te nemen.

Laten we voordat we daar naar gaan kijken, eerst even kijken naar de reden dat moslims bepaalde kleding dragen. Die reden is erg simpel; Allah heeft ons verteld om ons zo te kleden. Zo vinden we terug in de Koran dat Allah de gelovige vrouwen aanspreekt zeggende dat zij:

… hun sieraad niet tonen, behalve wat daarvan zichtbaar is. En zij moeten hun sluiers over hun boezems dragen…
Koran, hoofdstuk 24:31

De reden dat moslimvrouwen lange kleding en hoofddoeken dragen is dus omdat Allah het heeft voorgeschreven. Dan nog kan een persoon zich afvragen wat het nut ervan is. Waarom zouden vrouwen zich zo moeten bedekken? Het antwoord op deze vraag is ook in de Koran te vinden. Zo zegt Allah:

O profeet, zeg tot jouw echtgenotes en tot jouw dochters en tot de vrouwen van de gelovigen dat zij hun overkleden (Djilbâb) over zich heen laten hangen. Op die manier is het gemakkelijker om hen te herkennen en worden zijn niet lastig gevallen
Koran, hoofdstuk 33:59

Hier zien we dus waarom het voor de vrouw is voorgeschreven om hun hoofd en lichaam te bedekken. Allah geeft hiervoor twee redenen: de eerste reden is zodat de moslimvrouwen herkend worden. De tweede reden die Allah geeft, is zodat de vrouw niet lastig gevallen wordt.

Het eerste punt, herkenning, is precies wat we zien in deze maatschappij. Het maakt niet uit of het een Nederlandse, Marokkaanse, Somalische of Pakistaanse moslimvrouw is. Als een moslimvrouw zichzelf bedekt, wordt zij ook als een moslimvrouw herkend. Iedereen die een vrouw met hoofddoek en lange kledij ziet, weet dat het een moslimvrouw is.

Het tweede punt is om niet lastig gevallen te worden. Want, zodra een vrouw zichzelf bedekt dwingt ze respect af in haar omgeving en vooral bij mannen. Zodra een man een bedekte vrouw ziet, weet hij dat zij niet geïnteresseerd is in een “leuke tijd”. Hij weet dat dit echt een vrouw is; een vrouw om mee te trouwen en niet om een dagje of week mee door te brengen. Zo zou een man die uit is op een kort pleziertje, nooit op een vrouw afstappen die zichzelf bedekt heeft zoals de islam dat voorschrijft.

Bedekking is dus iets wat door Allah is voorgeschreven om de vrouw een hogere status te geven. De vrouw wordt op deze manier geëerd en gerespecteerd om wie zij is, wat zij kan, om haar kwaliteiten en inhoud en niet om haar uiterlijke schoonheid. Het is ook een vorm van nederigheid en bescheidenheid dat je jouw lichaam bedekt. Zo zie je de nederigheid die de islam voorschrijft aan de moslims ook terug in hun kleding.

Maar hoe zit het dan met de moslimmannen? Zij dragen toch ook vaak lange gewaden en daarnaast laten ze ook nog hun baard groeien. Ook voor de moslimmannen geldt dat zij hun lichaam zoveel mogelijk moeten bedekken. Het is voor de moslimman, net zo goed als voor de moslimvrouw, een teken van nederigheid en bescheidenheid. De moslimman volgt de profeet Mohammed, vrede en zegeningen zij met hem, in de manier waarop de profeet zichzelf kleedde. De moslimvrouw volgt de vrouwen van de profeet in de manier waarop zij zich kleedden.

Dat betekent overigens niet dat het voor een man of vrouw verplicht is om zich te kleden in traditionele Arabische kleding. De moslimman en moslimvrouw zijn namelijk vrij om te kiezen wat voor kleding ze dragen zolang ze daarmee maar voldoen aan de richtlijnen die vanuit de islam zijn voorgeschreven.

Hieronder een kort overzicht van de eisen die aan de kleding van een moslim worden gesteld:

1 De kleding van de vrouw bedekt het volledige lichaam, behalve gezicht en handen. Dat van de man bedekt minimaal het gebied van de navel tot en met de knie. Hier is dus een verschil tussen man en vrouw, de reden hiervan is onder andere uiteraard dat het lichaam van de vrouw anders is dan het lichaam van de man. Hieronder valt dus ook het dragen van de hijaab, wat door de vrouw gedaan dient te worden.
2 De kleding van de vrouw dient niet overmatig versiert te zijn met allerlei prints, felle kleuren etc. De kleding van zowel de man als de vrouw dient geen afbeeldingen van levende wezens en dergelijke te hebben. Dit is onder andere omdat men gepaste kleding dient te dragen die geen overdreven aandacht op zich vestigt. Vestigt de hijaab dan geen aandacht op zich? Jawel, maar het bedekken van het lichaam gaat daarbij voor op het vermijden van aandacht.
3 De kleding dient niet doorzichtig te zijn. Een belangrijk doel van het dragen van kleding is het bedekken/verbergen van het lichaam, wanneer de kleding doorzichtig is, is dit doel niet behaald.
4 De kleding hoort wijd te zijn en mag de lichaamsvormen niet zichtbaar laten. Hiervoor geldt hetzelfde als bij het voorgaande punt, het verbergen is niet van toepassing in een dergelijk geval, men ziet immers alles van het lichaam, ondanks dat men de huid niet ziet.
5 De kleding van de man mag niet lijken op vrouwenkleding en andersom.
6 De kleding mag niet lijken op de kleding van ongelovige of afgedwaalde mensen; hiermee doelende op kleding waarmee zij zich kenmerken. Zoals dat de moslimman een keppeltje zou dragen om maar een voorbeeld te noemen.
7 De kleding van de vrouw mag niet geparfumeerd zijn (buitenshuis). Dit vanwege onder andere hetgeen wat de geur van de vrouw teweegbrengt bij de man, waardoor dit slechts is toegestaan wanneer de vrouw zich binnenshuis bevindt met haar man of mannelijke familieleden met wie zij niet kan trouwen (zoals haar vader en broer).

__________________________________________________________________________

 

AD

Iraanse ‘Zwarte Piet’ wordt wél beschermd door de VN

Niet alleen Nederland kent een Zwarte Piet. Ook in het Midden-Oosten verschijnt een soortgelijk figuur één keer per jaar in de straten. De VN heeft deze Hajji Firuz al uitgeroepen tot een beschermde traditie. Nederland is in alle staten na het pleidooi van VN-rapporteur professor Verene Shepherd om het sinterklaasfeest af te schaffen.

Bewerkt door: redactie 23-10-13, 07:55 Laatste update: 19-02-16, 09:42 Bron: Algemeen Dagblad, de Volkskrant

Als mensen zich zouden verdiepen in het Sinterklaasfeest, zouden ze zien dat het niet racistisch is. Het is een feest voor iedereen. In die traditie past geen racisme

VVD-kamerlid Arno Rutte

Firuz speelt vooral in Iran een grote rol tijdens de viering van het nieuwe jaar volgens de Perzische Kalender, rond 20 maart. De zwartgeschminkte figuur met felrode lippen is gehuld in rode kleren. Hij speelt tamboerijn en zingt voor kinderen en hun ouders. Er zijn enkele verklaringen voor Hajji Firuz. Een verklaring luidt dat de figuur stamt uit de tijd dat zwarte slaven door de steden trokken om te zingen voor de bevolking. In 2009 werd het feest vermeld op de Lijst van Meesterwerken van het Orale en Immateriële Erfgoed van de Mensheid. In 2010 werd de feestdag ook erkend door de VN. Daarmee wordt hij beschermd door de VN.

De Zwarte Pietenkwestie heeft ook de aandacht getrokken van de buitenlandse media. ‘Zonder meer racistisch,’ aldus een blog van de Amerikaanse krant The Washington Post.

Pietitie
Nederland was gisteren volledig in de ban van het mogelijke sinterklaasverbod. Een ‘pietitie’ op Facebook voor behoud van de pieterbaas scoorde binnen enkele uren bijna tachtigduizend steunbetuigingen. Inmiddels hebben meer dan een half miljoen mensen de pagina ‘geliked’. Op Facebook gaat een uitnodiging rond voor een Stille Zwarte Pieten tocht op 30 november op Rotterdam Centraal. Volgens deskundigen ‘explodeerde’ Twitter gisteren wegens de uitlatingen van Verene Shepherd van de Verenigde Naties. Het oer-Hollandse kinderfeest is volgens haar doortrokken van de discriminerende elementen die verwijzen naar de slavernij.

Negerknaap
Kunsthistoricus Elmer Kolfin twijfelt er volgens de Volkskrant niet aan: Zwarte Piet is terug te voeren op zwarte pages, kindslaven die in de 17e eeuw werden gehouden door welgestelden. De universitair docent kunstgeschiedenis baseert die conclusie op werk
van 17e eeuwse schilders als Eglon van der Neer en Michiel van Musscher. In de krant wijst Kolfin op de overeenkomsten tussen de kleding van de zogeheten Morenpages en het Pietenpak. ‘Pofbroek, maillot, vaak ook een molensteenkraag, het is hetzelfde.’ Vanwege die herkomst van de figuur van Zwarte Piet valt volgens de kunsthistoricus niet aan de conclusie te ontkomen dat hij een andere vorm moet krijgen.

Metamorfose
Het overgrote deel van Nederland denkt daar toch anders over. De opmerkingen van de VN-onderzoeker veroorzaakten gisteren een eruptie van nationale verontwaardiging. Kom je aan Piet, dan kom je aan ons, leek Nederland als één man op Twitter en Facebook te zeggen. Ruim 90 procent van de Nederlanders piekert niet over het veranderen van het uiterlijk van Zwarte Piet, meldde Peil.nl gisteren. Alleen Amsterdammers (35 procent) en GroenLinksstemmers (47 procent) zien wel wat in een metamorfose van het knechtje van de Sint.

Politieke reacties
De Tweede Kamer wil Shepherd nog deze week ter verantwoording roepen.’Dit is waanzin! Je kunt best een discussie voeren over racisme, maar zó vooruitlopen op een onderzoek en dan dit al roepen kan echt niet,’ zegt CDA-Kamerlid Madeleine van Toorenburg.

‘Dit is een misser, heel jammer,’ meent VVD-Kamerlid Arno Rutte. ‘Als mensen zich zouden verdiepen in het Sinterklaasfeest, zouden ze zien dat het niet racistisch is. Het is een feest voor iedereen. In die traditie past geen racisme.’

Toch is er in Den Haag ook wel begrip. ‘Als mensen Zwarte Piet stigmatiserend vinden, is onderzoek goed. Je kan pieten voortaan ook blauw, geel of groen maken. Dat vinden kinderen ook goed. Laten we hier als volwassenen uitkomen,’ zegt D66-Kamerlid Vera Bergkamp.

Lees meer over de Zwarte-Pietendiscussie in het AD van vandaag.

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.