Top vijf hypocriet-gedoe

Lieve beste majesteit, oud-koningin prinses Beatrix,

Waar zal ik beginnen? Niet zo makkelijk, want veel vind ik erg dubbel, soms zelfs hypocriet, en dat in een best wel hoge categorie. Ik zou met gemak een top vijf “Top vijf hypocriet-gedoe” kunnen maken. Misschien zelfs een top 15 of 20. Dat is wat veel voor één brief.

Vorige week las ik dat een bedrijf in Venlo, onder leiding van een voormalige legerofficier, aan de slag gaat “met nieuwe initiatieven binnen een voedselketen dat past op deze aarde, de ontwikkeling van een plantaardig ei”.

Ik herhaal: een plantaardig ei dat in een voedselsysteem bij deze aarde past??? Waar past de kip dan op deze aarde? Heeft U ooit een plantaardig ei gezien dat bij deze aarde past?

Vorige week las ik dat Kanye West gewoon afgelopen zaterdag en maandag mocht optreden in het Gelre-Dome in Arnhem. Omdat hij al in Nederland aanwezig bleek te zijn eiste het Centraal Joods Overleg dat Kanye het land uit zou worden gestuurd. Want Kanye West deed meerdere keren anti-semitische en pro-nazistische uitspraken. De rechter ging daar niet in mee. Kanye mocht blijven en optreden. Waar zijn de actievoerders die met een kinderfeest in december staan te schreeuwen en te joelen omdat een geliefde personage uit dat kinderfeest kwetsend en racistisch zou kunnen zijn voor mensen met dezelfde huidskleur als die geliefde Piet?

De toename van het aantal vrouwen met hoofddoek in ons westerse landje, terwijl de vrouwen in oa het islamistische Iran juist strijden voor de vrijheid omdat ze geen hoofddoek meer willen dragen.

Het gedoe met die smerige Beaumix onder de verbreding van de A2 spant de kroon. Ondanks dat er op veel punten was aangetoond dat Beaumix vervuilend werkt voor het grondwater en de volksgezondheid mocht het toch gebruikt worden als men een paar scheppen zand extra zou gebruiken. Dan zou het allemaal wel veilig zijn. Ammahoela. Waterschap Limburg heeft de aannemer berispt…want bij het werk aan de verbreding van de A2 kon regenwater via een met Beaumix-verhard deel van de weg naar de Geleenbeek stromen. Het was de actie-groep ‘Stop A2-verbreding’ die het Waterschap op de ‘spoelsleuf’ richting de beek wees. De actiegroep was bang dat de zware metalen en microplastics uit de omstreden afvalovens zo met het regenwater in de Geleenbeek zou stromen. Volgens Rijkswaterstaat en het Waterschap heeft de aannemer snel afdoende maatregelen genomen en is er geen Beaumix in de beek gekomen, want volgens de woordvoerder van het waterschap is de bouwstof te zwaar om door het water mee gesleurd te worden en of er gevaarlijke stoffen zijn uitgespoeld isvolgens die woordvoerder niet meer na te gaan omdat die dan allang door de Geleenbeek zijn afgevoerd. Even voor de duidelijkheid: de Geleenbeek stroomt in het stuk dat als grondwaterbeschermingsgebied is aangemerkt.

En dan ook nog dit: De Commissie Naamgeving van gemeente Lansingerland had het plan om in een nieuwbouwwijk in het dorp Bleiswijk zes straten Arabische namen te geven. De commissie wou de straten de namen Wadi Musa, Wadi Damm, Wadi Rum, Wadi Shab, Wadi Draa en Wadi Mansour geven. Het woord ‘wadi’ is oorspronkelijk een Arabisch woord en betekend ‘droge rivierbedding’. In ons mooie Nederland hebben we nu ook wadi’s. Dat is de afkorting van Water Afvoer Drainage en Infiltratie

God Zij Dank is dat plan van de commissie ingetrokken na klachten van 44 omwonenden. De straten krijgen Nederlandse namen: Kolenschuitpad, Westlanderstraat, Praamplantsoen, Trekschuit, Veilingschuit en Tuindersvlet. Misschien niet de allermooiste en aller charmantste straatnamen maar wel Nederlandse namen die betrekking hebben op vervoer over water en tuinbouw.

Majesteit, Ik moet er niet aan denken. Dan was er vast een actiegroep opgericht met de naam: “Stop die straatnamenonzin”. Dan waren U en ik ook actievoerder geworden. Toch? 

Fijne dag. Doei.

Staatsbezoek ook naar Limburg

Lieve beste majesteit, oud-koningin prinses Beatrix,

Nee, ik ga het niet over de onderhoudskosten van de Groene Draeck hebben. Daar stond al genoeg over in de krant. Wat er nog meer in de krant stond was dit:

Onze koning komt met de Duitse bondspresident Frank-Walter Steinmeier op 11 juni tijdens een officieel staatsbezoek naar Limburg.

Wat is een Bondspresident vroeg ik me af. Dit is het antwoord dat ik op mijn vraag vond: De bondspresident is het staatshoofd van Duitsland. Hij heeft geen politieke macht, maar moet juist boven de partijen staan. Ook vertegenwoordigt de president de Duitse staat in het buitenland.

Het doet me deugd dat de koning toch weer zo kort na het bezoek van 19 mei jl naar ons mooie Limburg komt en niet zegt: ‘o nee he, ik ben pas nog in Limburg geweest’. De bondspresident neemt zijn echtgenote mee op Staatsbezoek. Of onze koningin Maxima ook bij het bezoek aanwezig is in Limburg staat niet in de krant.

Het staatsbezoek staat gepland van 9 tot en met 11 juni 2026.

*Dinsdag 9 juni: Op de eerste dag staat een officiële ceremonie op de agenda, dan gaat de Duitse bondspresident een krans leggen in Amsterdam bij het Nationaal Monument op de Dam. En ’s middags gaan ze naar het Holocaustmuseum waarna……zo staat in de krant….waarna een staatsbanket volgt.

*Woensdag 10 juni:Op de tweede dag brengen ze een bezoek aan de Staten-Generaal, het internationale Strafhof en de haven van Rotterdam.

*Donderdag 11 juni:Op de derde dag staat een bezoek aan de ASML-campus in het Brabantse Veldhoven gepland.

En vandaar uit reizen ze naar Limburg. Burgemeester Hans Verheijen van Sittard-Geleen is verheugd dat….dat…. zij in hun drukke programma tijd maken voor een bezoek aan het VISTA-college waar ik trots op ben. Letterlijk zegt de burgemeester: “Het zegt veel over de betekenis van onze regio en de inspanning van het VISTA-college op het gebied van internationale samenwerking. Ik kijk ernaar uit”.

De Duitse bondspresident Frank-Walter Steinmeier en zijn echtgenote Elke Büdenbender, gaan samen met onze koning op die derde dag van het driedaagse Duitse Staatsbezoek het VISTA college in Sittard bezoeken, en daarna naar het NAVO-hoofdkwartier in Brunssum.

Op het VISTA-college gaat men in gesprek met studenten,docenten en medewerkers over grensoverschrijdende samenwerking tussen Nederland en Duitsland op het gebied van veiligheid en onderwijs staat in de krant.

Daarna gaan ze naar het NAVO-hoofdkwartier in Brunssum waar ze een rondleiding krijgen en ontmoeten ze staf, militairen uit ruim dertig landen die daar gestationeerd zijn. En daarna gaan ze naar het Joint Operational Center.

Over dat Joint Operational Center staat verder niets. Niet over wie ze gaan spreken of een eventuele rondleiding. Nee. Ik heb maar efkes gegoogled op ‘Joint Operationeel Center’ want bij het woord joint krijg ik bijna kromme tenen:

Het is het inlichtingencentrum van het gezamenlijke strijdkrachtenhoofdkwartier. Het Joint Intelligence Center is verantwoordelijk voor het leveren en produceren van de inlichtingen die nodig zijn ter ondersteuning van de commandant en staf van de gezamenlijke strijdkrachten, de onderdelen, taakgroepen en elementen, en de nationale inlichtingengemeenschap.

Een Duitse Bondspresident (geboren in 1956, dus jaren ná de WOII) die een krans komt leggen bij het monument voor de oorlogslachtoffers die wij elk jaar herdenken…want bbbrrrrr dat mag nooit meer gebeuren. Mooi, symbolisch ook, dat leggen van die krans. Vervolgens een bezoek brengt aan het Holocaustmuseum….want we moeten daar allemaal van leren….dat mag nooit meer gebeuren….en daarna bij het staatsbanket aansluit. Het zal allemaal heel mooi en vrede-duif-met-olijftakjes klinken. Tuurlijk. En dan het bezoek aan het strijdkrachtenhoofdkwartier.

Drie dagen knatsj-vol. En de burgemeester van Sittard is blij dat ze een beetje tijd maken voor een bezoek aan het college in Sittard. Maar ik ga nu toch maar eens effe een sterkte kop thee zetten.

Majesteit ik wens U een fijne dag.

Bezoek van koningspaar aan Limburg

Lieve beste majesteit, oud-koningin prinses Beatrix,

Echt waar, ik ben afgelopen dinsdag 19 mei gaan kijken naar het bezoek van het koningspaar in onze omgeving. Het ging wel allemaal best snel, maar het was de moeite meer dan waard om ze in levende lijve te zien. En dat vonden velen heb ik kunnen opmerken.

Koningin Maxima zag er prachtig uit. Ze had het volgens mij wel wat koud die dag. Maar dat had ik ook. Maar ik droeg een jas, en Maxima een omslagdoek over haar prachtige jurk. Maar wel een prachtige omslagdoek. Zo eentje wil ik ook. En ook zo’n prachtige hoed. Maar die kan ik dan alleen dragen naar een feestelijke bruiloft. En die zal vast ook te duur zijn voor mijn beurs.

Ik heb ook foto’s gemaakt, kan ik thuis nog nagenieten. Op een foto zag ik dat onze koning een klein tasje had gekregen, waarop het merk stond van een Limburgs chocoladefabriekje. Lekker. De inhoud van dat tasje zal vast niet naar de geschenkenzolder verhuizen. En anders zou ik het er meteen vanaf halen als ik U was.

Ze doen het goed, ons koningspaar. Het bezoek had wel wat minder sneltreinvaart mogen hebben. Dat wel. Maar ik ben trots op zo’n mooi koningshuis.

Fijne dag nog.

Op Zolder

Op Zolder liggen weer een paar oude brieven. En wel deze:

2012 12 mei, Het Wilhelmus

2007 31 mei, Dinosaurus van Bemelen

2007 30 juni, ‘Heeft u een ogenblikje?’ 

2007 8 september, Zesjescultuur en een Roestige ketting.

2010 26 juni, Straatnaamborden

Verder liggen er nog steeds deze brieven:

2014 2 mei: Nieuwe koning Willem en koningin Maxima in Madame Tussauds

2015 15 maart Zekerheid op aarde,Welness

2015 16 oktober De Rembrandts Maarten en Oopjes

Met de Botte Vijl

Lieve beste majesteit, oud-koningin prinses Beatrix,

Ik keek eergisteren naar “het vragenuurtje”. Of te wel: De 68e vergadering van de Tweede Kamer, op dinsdag 12 mei 2026.

Nee…nee, ik moet zeggen: ik zette de tv pas laat aan, op dat moment stelde Kamerlid Jimmy Dijk vragen aan de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid Hans Vijlbrief (D66) over het door de vakbonden aangekondigde ultimatum aan de regering rond de bezuinigingen op de WW en de WIA. Petje-af voor de Vakbonden. Petje-af voor Jimmy Dijk.

Ook andere Kamerleden stonden achter de interruptiemicrofoon om vragen te stellen aan Minister van Sociale Zaken Hans Vijlbrief. De vragen en opmerkingen van de verontrustende Tweede Kamerleden kon ik goed begrijpen. Jimmy Dijk, Jesse Klaver, Geert Wilders, allemaal goeie vragen en opmerkingen. Ik kon de smoes-antwoorden van minister Vijlbrief zeer moeilijk aanhoren. Tegen Jimmy Dijk zei de Vijlbrief dat Jimmy Dijk de brief goed moet lezen. Waarop Jimmy Dijk het volgende zegt (zie het Plenair verslag van de vergadering op 12 mei 2026):

……….

De heer Jimmy Dijk (SP):
Uw plannen zijn het niet. U heeft geen plannen. U heeft alleen maar bezuinigingen. Er is niets. Er is een korting op de WW. Dat is volstrekt onnodig; die potten zitten helemaal vol. Er zijn kortingen op de WIA. Dat is volstrekt onnodig. Er moet een plan komen om de WIA te verbeteren, om ervoor te zorgen dat mensen passend werk krijgen en dat mensen niet arbeidsongeschikt raken. Er zijn nu alleen maar botte bezuinigingen. Dan kom ik terug bij de Vijlbriefmethode: uitstel, bezuinigingen inboeken, de boel afbreken en vervolgens zeggen “ik kom later wel met een brief”. U heeft alleen maar bezuinigingen. De minister heeft in achterkamertjes met zijn vrienden van D66, CDA en VVD, een minderheid, dit gedrocht van sociale afbraak bedacht, maar daarbuiten heeft hij geen vrienden en bondgenoten meer: niet onder werkgevers, niet onder werknemers, niet onder maatschappelijke organisaties, niet onder werkend Nederland, niet onder arbeidsongeschikten en niet onder een meerderheid in de Tweede Kamer en de Eerste Kamer. Het is ondoordacht en het is asociaal. Het wordt een hele hete zomer, waarin u het gaat afleggen tegen werkend Nederland.

Minister Vijlbrief:
Mijn vraag aan de heer Dijk is: waarom kijkt hij niet vooruit naar de toekomst van Nederland …

Majesteit, Jimmy Dijk kijkt juist naar de toekomst van Nederland. Net als de Vakbonden. Minister Vijlbrief doet dat niet. Dat vind ik onbegrijpelijk, en minister-van-Sociale-Zaken-onwaardig. Geen enkele chronisch zieke zit voor de grap thuis. Men heft het personeelstekort er ook niet mee op. Maar men verergerd de armoede en het aantal daklozen.

Toen er nog een mevrouw in een rood jasje aan het woord kwam, Mevrouw Michon-Derkzen (VVD), was ik inmiddels groen uitgeslagen en heb ik de tv uitgezet. ‘Rood en groen vloekt’, zei men vroeger.

Majesteit, hellup, ik maak me zorgen om dit mooie landje waar zulke OER domme antwoorden worden gegeven door een minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.

Kon U er ook slecht van slapen? Wat gaan we hieraan doen? Dit kabinet de laan uit sturen? enne…..Ze hebben de woningnood en asielcrisis nog steeds niet opgelost. Dit laatste zeg ik sarcastisch omdat ze dit telkens riepen over het Kabinet Schoof dat telkens werd tegen gewerkt door oa mensen die nu in kabinet Jetten zitten.

Welterusten. Doei.

________________________________

Een aanjaagteam

Lieve beste majesteit,

Eergisteren las ik op BNN VARA van 27 april jl dat het NRC meldt dat het Kabinet chronisch zieken en gehandicapten financieel wil uitkleden. Majesteit, ik heb U al eerder geschreven dat ik de laatste tijd veel las dat chronisch zieken geen toekomst meer zien met de plannen van dit kabinet. Omdat ze nu al moeite hebben om de kop boven water te houden. Ze hebben geen keuze en hebben er niet om gevraagd om hulpbehoevend te worden.

Gisteren las ik op de voorpagina van onze krant dat Nederland een aanjaagteam krijgt. Bbbrrrrr die naam alleen al. Het voelt alsof een jager voorop word gestuurd zodat de andere jagers raak kunnen schieten. Onder leiding van voormalig generaal minister Elanor Boekholt-O’Sullivan van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening, in samenwerking met vereniging van Nederlandse Gemeenten en corporatiekoepel Aedes.

Een voormalig generaal die zich wat dommig voordoet, regelt een aanjaagteam. Klinkt beangstigend, op de een of andere manier ook dwangmatig. Dat aanjaagteam moet lucht brengen in de asielketen en heeft de opdracht om circa 15.000 statushouders uit een asielzoekerscentra te laten doorstromen……omdat die statushouders plekken bezet houden voor nieuwe vluchtelingen. Lucht brengen? of de lucht van woningzoekenden afsnijden?

Gemeenten die moeite hebben met statushouders te vestigen worden geholpen om toch statushouders voorrang te geven. Zodat er plaats word gemaakt in het AZC……omdat…..omdat er nog veééééééél meer mensen naar dit kleine landje komen, dit kleine dichtbevolkt landje waar grote woningnood heerst onder de Nederlandse burgers die jarenlang op een wachtlijst staan voor een betaalbare woning.

En toen zag en hoorde ik onderstaande video en vraag me af waar deze minister zo goed in was om generaal te worden. Want generaal word je niet voor de chic. Toch? Dan moet je wat in je mars hebben. Als U het mij vraagt denk ik dat zij ná deze ministerpost niet echt meer serieus genomen kan worden in het leger. Ik vind zelfs dat minister Faber daadkrachtiger was dan deze voormalige generaal. Koning Keizer Admiraal….toiletpapier kennen ze allemaal. Maar wat doet men ermee?

Het boeit me niet dat een groep lokale partijen formeel bezwaar maakt tegen de naam “Progressief Nederland”, het blijft uiteindelijk toch één pot nat met dezelfde mensen in die zelfde pot. Alleen een naam veranderd niets aan de situatie.

Het boeit me ook niet dat een 25-jarige vrouw in Zwitserland een gevangenisstraf krijgt van 48 maanden plus een geldboete voor te hard rijden.

Ook boeit het me niet dat oa Martin Bosman het woord ‘omvolking’ heeft genoemd, …stiekem kan hij best gelijk hebben. Er gebeuren tegenwoordig zoveel nare dingen dat ik bijna nergens meer van op kijk.

Het boeit me ook niet of Jan Smit wel of niet ruzie heeft met zijn zus, of dat Gerard Jolink een glas bier uitgooit naar een biergooier. Wat boeit dat allemaal?

Maar het boeit me wel dat er nu eindelijk eens iemand met een vuist op tafel slaat en dan hardop zegt ‘En nu is het genoeg’.

Als U het niet doet….en onze koning het ook niet doet….de premier het al helemaal niet doet…..dan zal ik (de burger) het moeten doen. PAAAAAFFFFF

Doei.

_______________________________________

Niet te geloven dit:

Afbeelding Kaarten en atlassen.

Zoek die dichtbevolkte stip die Nederland heet. Het word niet vrediger als men alle wereldburgers in één kleine stip stopt, de boeren (die voor eten zorgen) uitkoopt, de zorg uitkleed. En het gaat ook nog eens ten koste van de echte kwetsbaren in die stip.

______________________________________

Ongeveer 40% van de Nederlandse bevolking woont in de Randstad. De dichtstbevolkte gemeente van Nederland is Den Haag met 6.429 inwoners per km².

Haarlem – 5476 inwoners/km²

Top 5 dichtbevolkte landen met meer dan 10 miljoen inwoners januari 2, 2026

5. Nederland 

Laat dat liefelijke dorpje onder Amsterdam aub zo lieflijk blijven. Het zijn niet alleen koeien die voor stikstofproblemen zorgen. En als je alles vol stouwt met beton en verharde wegen kun je er geen preitjes, bietjes, wortels en aardappeltjes voor die grote massa burgers meer poten.

Hoeveel weilanden of boerderijen zie jij in bovenstaande foto en onderstaande foto’s? Ik vind de boeren niet het probleem zijn.

5:Eindhoven – 249.054 inwoners

4:Utrecht – 376.735 inwoners

3:Den Haag – 568.419 inwoners

2:Rotterdam – 672.330 inwoners

1. Amsterdam – 935.793 inwoners

___________________________________

Lang Leve de Koning

Lang Leve de Koning hieperdepieper hoera in de Gloria.

Majesteit, proficiat met Uw jarige zoon koning Willem Alexander. Wat gaat U doen vandaag? Koek happen op een mooi gebaksbordje?

Ik las dat ons koningspaar op 19 mei naar Limburg komt. Dat vind ik leuk. Hopelijk kan ik ons koningspaar dan live zien.

Onze koning moet dan vooral ook naar de prachtige omgeploegde akkers kijken en de boeren een vet compliment geven dat ze het land zo mooi hebben verzorgd. Helaas zijn er nu ook akkers die er voor oud vuil bij liggen omdat boeren hun land verkocht hebben.

Fijne Koningsdag vandaag.

Drone boven het kasteel

Lieve beste majesteit, oud-koningin prinses Beatrix,

Ik las dat Edwin de Roy van Zuydewijn, de ex-man van uw nicht Prinses Margarita de Bourbon de Parme, opnieuw naar de rechter is gestapt tegen RTL en Videoland, om inzage te eisen in het script van een Videoland-serie over prinses Mabel en Margarita. Edwin de Roy van Zuydewijn heeft geen vertrouwen in videoland en wil er op tijd bij zijn voor het kwaad is geschiet, hij wil weten of hij in de serie”door het slijk wordt gehaald”. Een rechtszaak omdat alle verzoeken van hem aan het mediabedrijf tot nu toe zijn afgewezen.

De drama serie Mabel & Margarita is een spin-off van de serie Máxima uit 2024 en gaat over de periode dat Mabel en Margarita hun toekomstige partners hebben ontmoet.

Uw schoondochter Mabel Wisse Smit trad in 2004 in het huwelijk met Uw tweede zoon prins Friso.

Prinses Margarita, dochter van prinses Irene, was van 2001 tot 2006 getrouwd met Edwin de Roy van Zuydewijn. Enfin, ik hoef U niet te vertellen dat dit niet zo’n mooie match bleek te zijn. Dat hij bang is voor negatieve publiciteit kan ik nog wel begrijpen. Toch?

Fraai is het niet, Maar ach, daar komt U wel overheen. Maar dan die drie onbekende drone’s die op 22 november 2025 gezien zijn door de Koninklijke Marechaussee en de politie, waarvan eentje boven Uw kasteel Drakensteyn vloog, dat is weer andere koek hé majesteit.

De andere drone’s werden gezien boven de kazerne en goudkluis Huis ter Heide, daar zit het Landelijk Tactisch Commando van de Koninklijke Marechaussee, dat operaties door het hele land aanstuurt.

Majesteit, als U weer iets raars hoort of ziet in de lucht boven Uw kasteel of tuin, gooi dan zo hard als U kan een pantoffel richting de drone. Het zal ze leren.

Fijne avond. Doei.

Parkieten op het Binnenhof

Lieve beste majesteit, oud-koningin prinses Beatrix,

Ik had gelezen dat het Binnenhof in Den Haag last heeft van een kolonie halsbandparkieten. Het Binnenhof word gerenoveerd. Maar pas geverfde kozijnen, houten dakranden, voegen, plastic dak bescherming, en zelfs kabels van de hijskraan op de Hofplaats hebben te leiden. Niets is veilig voor de snavels van de parkiet.

En daarom is er nu voor de hele maand maart een valkenier ingeschakeld die elke dag met een roofvogel langs komt om het leefpatroon van de parkieten te verstoren en de parkieten te verjagen. Een woordvoerder van het Rijksvastgoedbedrijf zei hierover: “Het is een natuurlijke en diervriendelijke manier om deze overlast te bestrijden”.

Maar majesteit, Dat is toch eigenlijk een soort spreidingswet, want nu gaan de vogels ergens anders schijten op pas geverfde kozijnen en dakranden bij mensen die geen valkenier een maandlang kunnen betalen. Stadsparken en tuinen zijn favoriet las ik. Dan kunnen ze ook in Uw tuin komen en de kozijnen opeten en de vensterbanken vol kakkeren. Of stel dat de kolonie halsbandparkieten de oogst van een landbouwer opvreet, of stel dat ze naar Schiphol vliegen en daar aan kabels gaan knagen. Want ze hebben in de winter in Nederland vooral honger.

Om een roofvogel in te zetten op het Binnenhof, om het leefpatroon van de parkieten te verstoren, kan dan wel natuurlijk en diervriendelijk genoemd worden, maar de halsbandparkiet heeft daar vast een andere mening over. Die zal deze aanpak niet vriendelijk vinden. En misschien wel de boel onderschijten van angst.

Daarbij vind ik een roofvogel die thuis in een kooi zit ook niet diervriendelijk en natuurlijk. Nee dat is ook helemaal niet natuurlijk en diervriendelijk.  Een roofvogel heeft geen vleugels gekregen om in een kooi te moeten vertoeven omdat zijn ‘baasje’ het leuk vind. Zelfs op Marktplaats worden roofvogels te koop aan geboden. Kan U daar geen verbod over laten uitspreken?

Maar laten we het nu over de halsbandparkiet hebben.

Wetenschappelijke naam is :Psittacula krameri. Het zijn knalgroene en luidruchtige papegaaiachtige vogels, afkomstig uit India, Zuid-Azië en Centraal-Afrika die ooit naar Europa zijn gehaald als volièrevogel. Maar in de loop der jaren zijn een aantal van deze vogels ontsnapt uit de vogelkooien in Nederland.

Natuurlijk en diervriendelijk is het als deze vogels diervriendelijk gevangen worden en naar hun Tropisch vaderland terug gebracht worden.

Fijne zondag gewenst.

©missie M.

________________________________

Quote: Het gaat in Nederland oorspronkelijk om ontsnapte en losgelaten kooivogels die verwilderd zijn en populaties hebben gevormd.

Halsbandparkieten zijn holenbroeders, die ook in nestkasten broeden. Concurrentie met kauwtjes, spechten en uilen om beschikbare broedholten lijkt slechts in geringe mate te spelen. Het broedsucces lijkt vrij laag.

De halsbandparkiet is in Nederland voor een zeer belangrijk deel afhankelijk van bijvoedering; zonder die hulp zouden ze de voedselschaarste in de winter niet overleven

______________________________________

De Koelkast van D66, CDA en VVD

Lieve beste majesteit, oud-koningin prinses Beatrix,

Houd U nog wel van ons Nederlandje en zijn bewoners? Ik maak me namelijk grote zorgen om de toekomst van ons mooie westerse landje en de bewoners.

Elke dag lees of hoor ik wel iets waarbij ik me afvraag of de plannen die Wilders in de koelkast moest zetten erger zijn dan de plannen die het Kabinet Jetten-Bontenbal-Yesilgöz telkens tevoorschijn halen én invoeren.

Die lach op het gezicht van Dilan begrijp ik niet. Ze hebben bij het kabinet-Schoof zowat alle plannen van de PVV tegen gehouden. Alles moest in de ijskast, veel mocht van mij ook terecht in de ijskast blijven. Maar ook de plannen die niet in de ijskast hoefden werden tegen gehouden. Wilders kon niet waar maken wat hij zijn kiezers had beloofd en stapt op. En dan roept Dilan dat het onverantwoord was van Wilders om ermee te stoppen.

Maar die ijskast-plannen en niet-ijskastplannen van Wilders konden niet tippen aan de plannen waar Dilan nu zo blij bij kijkt. Of zij heeft het zelf niet in de gaten? of ze word een rad voor de ogen gedraaid? Zij krijgt straks de alleen-schuld dat het asociaal beleid is, en Jetten en Bontenbal houden hun handen schoon. Maar misschien heb ik het hierin mis.

Nou kan ik wel een druktemaker zijn, en misschien is dat onterecht druktemakerij, maar stel dat ik me niet druk zou maken en alleen lees wat deskundigen zeggen. Ik las bijvoorbeeld professor Jan Latten (emeritus hoogleraar Sociale Demografie) die zegt in de krant onder andere dat de snellere verhoging van de AOW-leeftijd ‘een kortzichtige hervorming’ en een oneerlijk voorstel is. In de krant las ik: Voor Jetten, Yesilgöz en Bontenbal zijn langer levende ouderen volgens hem vooral een extra AOW-kostenpost. “Geld dat ze liever reserveren voor windmolens, bommen en granaten. Door de AOW-leeftijd sneller te verhogen, willen ze besparen op die ‘kosten’.

Voor mij mogen die plannen van Jetten-Bontenbal-Yesilgöz meteen de prullenbak in en niet eens in de koelkast.

De zorg:

Iemand met wie ik in gesprek was zei het volgende:Maar er is simpelweg te weinig personeel te vinden wat met deze mensen wil werken. Kans op agressie, zware zorgtaken etc. …..Ik snap de emoties en frustraties. Maar dit is hoe het voor staat. En het is niet helemaal fair continu naar de politiek te wijzen. Hen valt zeker e.e.a. te verwijten. Maar we zitten ook met demografische ontwikkelingen. ……Ouderenzorg komt ook veel ellende voorbij waar je als medewerker mee te maken krijgt. Er zijn simpelweg niet genoeg mensen die dit werk willen doen.

Dit raakte mij enorm. Ouderen worden steeds neer gezet als een lastpost. En zorgpersoneel word neer gezet alsof ze er geen zin in hebben/hadden.

En ik zei toen: Je vind het niet helemaal fair om naar de politiek te wijzen. Maar als je niet weet waar de oorzaak van het probleem is ontstaan, kun je ook niet werken aan een oplossing van het probleem.

Mensen die voor de zorg kiezen hebben/hadden hart voor hun vak, hoe zwaar dat werk ook is. Het was nooit saai, wel uitdagend, dankbaar werk en leerzaam. Maar als tijdelijke contracten, die het werk met passie en zorgzaamheid deden, hun contract niet meer verlengd kregen vanwege de bezuinigingen. Dan gaan ze op zoek naar werk waar wel nog toekomst is. Er een jaar zelfs op sommige plaatsen een stage-stop geweest. Jonge mensen die in een ziekenhuis een stageplek zochten, maar niet kregen, konden kiezen om verder te reizen of hun studie om te gooien. Zwangerschapsverloven werden niet opgevuld, personeel dat vervroegd met pensioen kon gaan werden niet opgevuld (natuurlijk verloop noemde men dat), de resterende personeelsleden konden een paar tandjes harder rennen.

Men kon voor minder salaris terug komen. Vroeg gepensioneerden werden gevraagd om vrijwilliger te worden. Men is destijds schandalig om gesprongen met zorgpersoneel.

En er werd best snel ná de ontslagen, personeel uit India en Polen gehaald. (waar woning, studie en reiskosten voor geregeld moesten worden) Dat had niks te maken met ‘ach nu is er ineens een betere economie ontstaan’. Want bezuinigingen in de zorg gaan nog steeds door.

Het is allemaal gebeurd onder premier Rutte. Zijn koelkast stond wagenwijd open. En het bezuinigen op de meest-kwetsbare gaat verder onder Kabinet-Jetten.

De plannen voor de zorg. Vandaag las ik in onze krant …momentje ik citeer:”Eigen risico stijgt door naar 520 euro, koopkrachtplus verdampt bijnaHet eigen risico gaat de komende jaren stijgen tot boven de 500 euro, omdat D66, VVD en CDA hebben besloten dat niet meer te bevriezen.

‘Zorg is een levensbehoefte van wat een mens nodig heeft om te kunnen functioneren of om te overleven, zorg moet voor iedereen gelijk zijn, arm of rijk, en moet geen commercieel iets worden’. Toch?

Elke dag lees ik in de krant mensen die echt ongerust en bang zijn voor de toekomst vanwege dit D66-CDA-VVD-beleid. Ik vind Jetten, Yesilgöz en Bontebal met dit beleid veel erger dan Wilders.

Blijkbaar weigert men wel samen te werken met Wilders en slaat men harder aan als Wilders vind dat rellende asielzoekers terug moeten worden gestuurd, of als Faber vind dat baldadige jongeren niet beloond moeten worden met een uitje naar de Efteling.

Want in een mum van tijd had Rob Jetten de nodige ministeries gevuld. Dat vind ik hypocriet en ongelooflijk. Nee… dat is ongelooflijk hypocriet. Want als dit kabinet vind dat er nóg meer gekort moet worden op zorg (terwijl het al zeer karig is) en hulpbehoevende mensen die door hun ziekte niet kunnen werken korten, en nooitniet naar de Efteling kunnen, ….dan zie ik niemand aanslaan of in de bres springen. Dan zie ik geen boze burgers met boze woorden op grote witte lakens protesteren.

Terwijl Wilders (die wél opkomt voor de zorg, maar geen steun geeft voor overlastgevende-veiligelanders) bijna net zoveel stemmen had gekregen met de verkiezingen, niet eens de kans kreeg ‘omdat bijna niemand met hem in zee wou’.

Het snelverhogen van de AOW-leeftijd:

Ik ken meerdere mensen die hun hele leven hebben gewerkt en de hele mikmak hebben betaald, en de 65 NIET hebben gehaald.

En ik werkte na mijn schoolperiode de eerste jaren full-time, betaalde AOW, maar dat geld ging naar anderen, over die eerste jaren heb ik niets opgebouwd. En toen kwam de leeftijd van kinderen, destijds was het normaal dat men ging stoppen met werken of minder werken zodra er kindjes kwamen. Er was een peutercreche waar je je kind een of twee ochtenden naar toe kon brengen want dat was goed voor het kind. Dagopvang of Buitenschoolse opvang kende ik niet uit die tijd. Vaderschapsverlof ook niet. Deeltijdbaan? En schooljuffen moesten zelfs stoppen met werken als ze gingen trouwen.

Dat kon anders idd.

Maar nu is het de omgedraaide wereld. Als ik nu een kindje op de wereld zou willen zetten, en het kindje elke dag weg moest brengen omdat ik daar fulltime bij zou moeten werken, en misschien zelfs geen cent zou overhouden, weet ik niet of ik dat kon combineren. In deze tijd waar overal dreiging is. Woningnood. Hoge lasten. Veel mensen met een burn-out of overspannen.

Je weet niet waar je later naar toe kan als je hulpbehoevend word. En nu dat uitzichtloos plan van het aankomend kabinet? Ik vind dit vele male erger dan hoe het vroeger was.

Migratiestroom:

Iemand met wie ik in gesprek was vond het niet fair om te gaan roepen dat het zo duur is en dat de andere zorgbehoeftigen zo weinig krijgen.

Ze zei oa: Uit statistieken blijkt dat met name asielzoekers en statushouders een relatief groot stuk taart nodig hebben. In de vorm van uitkeringen, voorrang op sociale huurwoning, taallessen, zorg etc.
Ik gun het ze hoor. Maar we zijn nu wel echt al lang op een punt dat het niet meer haalbaar is allemaal deze migratiestroom die structureel is.

Ik gun het ze ook, maar ik gun iedereen gelijke behandeling. *Je zal maar 90+ zijn en je kamer uit moeten om naar een kamer in een ander tehuis verhuizen omdat jou kamer naar iemand anders gaat (een student of statushouder). En daarna moet je weer naar een andere kamer omdat ook dat tehuis de deuren voor jou-als-oudere gaat sluiten. *Je zal maar hulpbehoevend zijn en niet naar huis kunnen na een ziekenhuisopname, omdat je té hulpbehoevend bent om thuis alleen te zijn, maar ook weer te goed voor een verpleeghuis. En dan te horen krijgen dat je onnodig een bed bezet houd en te duur bent. *En je zal maar jong zijn en al 14 jaar op een wachtlijst staan voor een betaalbare woning en je ziet mensen van buiten Nederland voorrang krijgen. *Je zal maar dakloos geworden zijn na een scheiding en van de ene huiskamerbank naar de andere verkassen omdat er geen woning beschikbaar is, of je zelfs in de auto of in een tentje moeten wonen slapen. *Je zou maar flink in de knoop zitten met jezelf of de wereld niet meer aankunnen en dan maanden wachten eer er iemand is die je kan begeleiden.

Burgers werden vóór de verkiezingen van alles beloofd en meteen ná de verkiezingen kwamen ze bedrogen uit.

Alsof dat allemaal zo fair is.

Doei.

©missie M.

__________________________________________

__________________________________________

Een paar Nieuwsberichten:

Luister in onderstaande video van (stukje debat in de Telegraaf) wat Wilders er over zegt (alleen al 10 miljard bezuinigen op de zorg):

https://youtu.be/Dreah6tbhb0?si=Zgrl_CLtEkkZspyl 3 feb. 2026 Wilders haalt uit naar Jetten: ‘U lacht, Nederland huilt’ De Telegraaf: Tijdens het debat over de plannen van het nieuwe kabinet Jetten haalt PVV-leider Geert Wilders fel uit. PVV-leider Wilders somt in de interruptie meteen alle lastenverzwaringen en bezuinigingen op die D66, VVD en CDA willen doorvoeren. En is hierin niet mals in zijn mening over de kabinetsplannen.

_____________________________________

In de krant ‘Dagblad De Limburger’ van 7 feb.2026: Limburgers vrezen de harde bezuinigingen van kabinet-Jetten op sociale zekerheid: ‘Het leven wordt me onmogelijk gemaakt’

Het kabinet-Jetten zet het mes in de sociale zekerheid. De pensioenleeftijd gaat omhoog; de uitkeringen voor werklozen en arbeidsongeschikten omlaag en de duur van de WW wordt gehalveerd. Het leidt tot veel onrust en onbegrip: „Het liefst zou ik ook gewoon werken.”

Wim Hendriks (64) uit Stramproy heeft er slapeloze nachten van. De plannen in het regeerakkoord raken hem mogelijk hard, op meerdere vlakken. Hij vecht al twee jaar tegen kanker maar heeft desondanks een superleuke baan als chauffeur voor mensen met een beperking.

„Dat kan alleen omdat ik zware en dure medicijnen slik en mijn werkgever zo flexibel is. Aangevuld met een WIA-uitkering kan ik net het hoofd boven water houden. Als ze daarop gaan korten, dan wordt het leven me onmogelijk gemaakt”, zegt Hendriks.

…..etc.etc.etc……….

___________________________________

In Dagblad De Limburger van 3 februari 2026: Opnieuw zijn er weinig Limburgse baby’s geboren en dat ga je merken aan de samenstelling van de bevolking: ‘Groei komt door migratie’

Voor het derde jaar op rij groeit de bevolking minder snel dan verwacht. In iedere Limburgse gemeente sterven zelfs meer mensen dan er geboren worden, blijkt uit de nieuwste CBS-cijfers. De samenstelling van de bevolking verandert daarmee in de toekomst.

……..etc.etc….etc…..

Dan compenseert zich wel die overbevolking, dan zijn er straks minder ouderen als die baby’s van nu volwassen zijn.

______________________________________

______________________________________

En Rutte 4 wou in 2021 nog eens vijf miljard euro structureel gaan bezuinigen op de zorg.

________________________________________

https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/niet-babyboomers-maar-tien-jaar-rutte-hebben-ons-land-in-de-problemen-gebracht 2021 https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/niet-babyboomers-maar-tien-jaar-rutte-hebben-ons-land-in-de-problemen-gebracht

_______________________________________

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2277647-tekort-aan-zorgpersoneel-maar-die-grijze-golf-zagen-we-toch-al-lang-aankomen maart 2019

………..

Wanneer de Brabantse Irma Does het snel groeiende aantal vacatures in de zorg ziet, haalt ze haar schouders op. “Ik denk dan heel geniepig: eigen schuld, dikke bult.” Bij de zware bezuinigingen op de ouderenzorg in de crisisjaren verloor ze haar baan als verzorgende bij thuiszorgorganisatie

“Eerst wilde mijn werkgever dat ik voor minder geld ging werken. Later ging hij failliet.”

Does werd overgenomen door een andere thuiszorginstelling. Ze moest voor hetzelfde werk een lager salaris en een tijdelijk contract accepteren. Dat contract werd na zeven maanden niet verlengd.

…………….

Die enorme bezuinigingen hebben een desastreus effect gehad op de sector en het imago
Ton Wilthagen, hoogleraar Arbeidsmarkt

Massa-ontslag

Hoe zijn we zover gekomen? In 2012 stelde het kabinet Rutte II zich toen het doel de zorg betaalbaar te houden voor de toekomst. Mensen moesten langer thuisblijven en vooral een beroep doen op de eigen kring voor hulp. De verzorgingshuizen zouden verdwijnen en het verpleeghuis werd een oord waar alleen plek was voor mensen die de meest zware zorg nodig hadden. Er kon zo voor 3,5 miljard aan uitgaven bezuinigd worden.

Het leidde tot massa-ontslagen. 56.000 werknemers stroomden de ouderenzorg uit, blijkt uit cijfers van VWS. De zorg, ooit de stabiele banenmotor van de economie, veranderde in een uiterst onzekere en grillige werkgever. Nieuwe contracten werden tijdelijk, liefst nul-uren. En er vielen tienduizend gedwongen ontslagen.

………….

_______________________________________

https://www.zorgwelzijn.nl/vakbond-voorspelt-meer-massaontslagen-1314621w/ 19 juni 2013 Vakbond voorspelt meer massaontslagen

………….

Massaontslag
‘En dat is nog maar het topje van de ijsberg. Je zult zien dat veel werkgevers de komende tijd met plannen voor massaontslag komen’, voorspelt Van Brenk. ‘Maar de bezuinigingen zijn nog niet definitief, ze moeten nog door de Eerste Kamer.’ Ze vindt het stuitend dat werkgevers de plannen toch al aangrijpen om in te krimpen. ‘Preventief ruimen’, noemt de vakbondsvrouw het.

__________________________________________

https://www.blikopnieuws.nl/gezondheid/221388/fnvmassaontslagen-gevolg-van-decentralisatie-zorg.html maandag, 8. september 2014 – 07:55 Update: 09-04-2025 09:10
Er zijn nu al meer dan 25 duizend mensen in de zorg ontslagen en van tienduizenden is het contract niet verlengd. Dat blijkt uit de ontslagenteller die het aantal ontslagen in de jeugdzorg, de gehandicaptenzorg, de thuiszorg en de huishoudelijke zorg bijhoudt.

…………

Door de dubbele bezuinigingen die het kabinet doorvoert gaan steeds verzorgingshuizen dicht en grote delen van de thuiszorg worden wegbezuinigd. Heerts: “Kijk alleen al naar het oosten van ons land. Steenwijk, Urk, Deventer, Zwolle. 1500 mensen die hun werk kwijtraken. Bij Carinova willen ze net als bij Sensire even 1000 mensen zogenaamd ‘preventief’ ontslaan, dat mag natuurlijk niet. En het worden er nog veel meer, want de gemeenten hebben al laten weten dat ze fors geld weghalen bij de zorg.

____________________________________

Tot slot:

Dat ze om te beginnen die zorgboeven maar eens gaan aanpakken, want daar stroomt ontzettend veel geld ONTERECHT naar toe.

https://nos.nl/artikel/2539445-dubieuze-zorgbedrijven-kunnen-nog-steeds-hun-gang-gaan 3 oktober 2024 ‘Dubieuze zorgbedrijven kunnen nog steeds hun gang gaan’

Zo lijkt het aantal zorgbedrijven dat ongewoon veel winst maakt bijna niet te dalen. Ook geven die bedrijven zichzelf miljoenen aan dividend en winstuitkering, en sluizen ze zo geld uit de zorg weg. Geschat wordt dat er voor zeker 10 miljard euro per jaar wordt gefraudeerd.

_____________________________________

_____________________________________