Lieve beste majesteit, oud-koningin Beatrix,
In ons mooie dorp woont een rijke blanke man, met een groot huis, een vette auto en twee garages. Hij heeft een mooi bedrijf opgebouwd, er hard voor gewerkt, hij heeft werknemers in dienst, en hij kan met zijn gezin een paar keer per jaar op vakantie. Maar hij heeft natuurlijk geen macht over de mensen in zijn straat. Ook niet over zijn buurvrouw die een parttime baan als interieurverzorgster heeft. Want in ons landje is gelukkig iedereen gelijk, ongeacht, geloof, opleiding, kleur, leeftijd etc.
Er zullen vast wel mensen zijn die zich inbeelden dat ze een crystaldruppel tussen de zuivere regendruppels zijn, maar voor de wet is iedereen gelijk. We zijn allemaal zuivere regendruppels als crystal. Als de buurvrouw een mooie snoeischaar heeft mag zij overhangende takjes van de heg van de rijke buurman zonder pardon verwijderen. Als buurman’s appelboom met zijn mooie rode appels over de heg hangt, mag zij de overhangende appels van buurman’s appelboom gebruiken voor haar appeltaart of een glaasje appelmoes. En als die rijke blanke buurman in de beek valt word hij net zo nat als wanneer die buurvrouw er in dondert.
Maar nou las ik gisteren een artikel uit de Volkskrant van Nadine Ridder, een artikel van 18 november 2020, waar boven deze titel stond:
Omroep Zwart is in de ogen van de meeste mensen nu misschien nog niets, maar voor ons is het alles.
De schrijfster gebruikt in het artikel de woorden: ‘macht verschuiven is moeilijk, maar niet onmogelijk. Omroep Zwart gaat …..moment ik citeer:
“Omroep Zwart gaat om het creëren van een plek waar macht zich níét in een wit vacuüm bevindt, schrijft creatief strateeg Nadine Ridder. Omroep Zwart is hot, BN’ers staan in de rij om hun naam aan de omroep te verbinden, vrijwilligers melden zich bij bosjes. Maar er is ook veel kritiek, want hoe dichter bij verandering, hoe groter de weerstand.“
En dan gaat het in dat artikel dus over machtsverschuiving voor zwarte mensen. Macht? Zijn wij in dit land niet gewoon allemaal gelijk? Hebben we niet allemaal net zoveel macht als onmacht? Die rijke zakenman heeft geen macht over de buurvrouw als zij beslist om vandaag eens een flinke wandeling te maken, de Nijmeegse vierdaagse, naar Santiago de Compastella, of een gedeelte van het Pieterpad gaat lopen, Hij heeft ook helemaal geen macht over de beslissing van de buurvrouw of zij nou appeltaart maakt of toch voor de appelmoes gaat. En zo hoort het. Anders klinkt het woord macht als een lelijk woord.
De buurman van de eigenaar van het plaatselijke Wokrestaurant krijgt niet meer macht over zijn gewokte groente omdat hij een andere kleur heeft dan de kelner of de eigenaar van het restaurant. Hij betaalt hetzelfde bedrag als iedere andere klant. Niks macht, maar gewoon zoals het hoort.
Wat er nu gaande is vind ik zorgwekkend. BLM is prima, maar er zit een adder onder het gras. Dat kan U lezen in het uitgebreide Telegraaf-artikel in “krantenbak”. We moeten oppassen dat die strijd om gelijkheid niet overslaat naar blankenhaat, Jodenhaat en politiehaat. Er zijn gelijkenissen tussen BLM en die sekte Nation of Army. Zie bijvoorbeeld de uitspraken van twee verschillende personen in “hun strijd voor gelijkheid”:
In het Telegraafartikel over Nation of Army zegt rapper én DENK-lijsttrekker Gideon Everduim: Everduim pleit voor een aparte politieke partij voor zwarte Nederlanders. „Er is wel een partij voor dieren in Tweede Kamer”, zei hij, „maar nul vertegenwoordiging voor ons.” Everduim wil niet reageren op vragen van deze krant over de Nation.
Akwasi in RTL-Boulevard en ook in andere artikelen: Akwasi (32) hoopt dat er snel een partij die opkomt voor mensen van kleur in de Tweede Kamer komt. De rapper en muzikant vindt het onbegrijpelijk dat dieren nog beter zijn vertegenwoordigd in Nederland, vertelt hij in ‘Het Parool’.
Alsof dieren het in ons land beter hebben dan donkere mensen. Alle politieke partijen zijn er voor iedereen ongeacht kleur of geloof. Alleen een partij die ‘partij voor de dieren’ heet maar rechten van de mens net zo belangrijk vind als alle andere partijen.
We hebben geen partij voor de Chinezen omdat Chinezen nou eenmaal net zo gelijk zijn als iedereen in dit land. Er is geen partij voor Joden omdat Joden gelijk zijn als iedereen. Onze Tweede Kamervoorzitter heeft een niet-Nederlandse afkomst, zo ook de sympathieke burgemeester Aboutaleb van Rotterdam, Burgemeester Marcouch van Arnhem, Tweede kamerleden wiens ouders uit Turkije, Marokko, Iran, Afghanistan of Suriname kwamen. Tweede Kamerleden, zakenmensen, artsen, verpleegkundigen die buiten Nederland geboren zijn hebben hier een mooi bestaan op kunnen bouwen. Iedereen heeft gelijke kansen in ons landje. En zo hoort dat.
Het gaat de laatste tijd vooral over BLM én onderscheid onderstrepen vanwege kleur, met de vinger wijzend naar de ‘witte mens’. Een onderwerp waar Nation of Army erg ver in gaat. Voor hen is BLM een dekmantel om hun haat tegen de blanken te uiten. Om hun macht te misbruiken.
Daarom moet Akwasi juist voorzichtig zijn dat het niet die kant op gaat. Datgene wat hij op de dam riep zou zo in het programma passen van Nation of Army. Het brengt tweestrijd in een mooi vrij land waar iedereen gelijk is en gelijk hoort te zijn.
Dat wat Nation of Army roept is ernstig. Maar vreemd genoeg krijgen ze steeds meer steun.
Als je dan opgegroeid bent tussen blanken, naar dezelfde scholen ging, bijbaantjes in dezelfde Supermarkt had, en alle kansen of zelfs meer kansen kreeg dan menige blanke, dan zou het juist netjes staan om je daar tegen uit te spreken, om te zeggen “slavernij was vreselijk, zelfs de voorouders van Akwasi waren zo laf om arme Ghanesen te verkopen aan Europeanen, maar gelukkig was het Europa die destijds als eerste een grote nee zei tegen slavernij.
‘De blanken van nu’ kunnen onmogelijk schuld aan die slavernij hebben, ze stonden destijds nog niet eens op het plan om geboren te worden, maar de haat tegen de blanken wat nu gaande is is ernstig. Ik zie niet veel BN-ners en vrijwilligers in de rij staan om hun naam te verbinden aan dat tegengeluid.
Of ze die haat verafschuwen? Nee dat doet Akwasi juist niet is mijn mening. Zoals blanken het opnemen voor donkere mensen als donkere mensen beledigd worden door een oetlul (excuses voor mijn taalgebruik), zo zouden donkere mensen het nu of straks ook kunnen opnemen voor blanken als blanken met de dood bedreigd worden.
Akwasi klaagt dan nu wel steen en been over de slavernij, hij claimde een huis aan de Heerengracht in Amsterdam vanwege het slavernijverleden, terwijl zijn voorouders zelf slavenhandelaren waren. En klagen kan Sylvana nu ook als de beste, maar dit zei ze in 2007 in het boek Stout van Heleen van Rooyen:
“Mijn vader zei altijd dat ik in mijn leven twee keer zo hard zou moeten werken als een ander omdat ik zwart was. Het omgekeerde bleek waar. Mensen die nauwelijks iets van je verwachten, zijn makkelijk te verrassen. Mijn huidskleur heeft vooral in mijn voordeel gewerkt.”