Lieve beste majesteit, prinses Beatrix,
Bijna is de zomer voorbij, en bijna is het weer prinsjesdag. Ik wil niet speculeren over de troonrede of over een lek in de troonrede.Onze koning gaat weer iets voorlezen wat hij zelf niet heeft geschreven, laat staan zelf bedacht. Onze koning heeft niets te vertellen lijkt het wel….en de laatste tijd vermoed ik dat onze minister Mark Rutte ook weinig te vertellen heeft.
Enfin, Ná prinsjesdag gaat de Gouden koets voor drie tot vier jaar voor groot onderhoud uit de roulatie las ik. Als de Gouden koets word gerestaureerd zal de Glazen koets worden ingezet bij gelegenheden. De onderhoudskosten vallen binnen de reguliere begroting van de Dienst van het Koninklijk Huis zei de Rijksvoorlichtingsdienst. Het is goed dat de koets in orde gehouden word, maar drie tot vier jaar voor een groot onderhoud lijkt me wel een ontzettend groot onderhoud. De koets zal natuurlijk niet zomaar naar de garage-om-de-hoek gebracht worden voor onderhoudsbeurt of APK-keuring. Hoewel die automonteurs het technische gedeelte vast ook zouden fiksen denk ik. Tandwielen smeren, remmen checken, remblokjes vernieuwen, de draagbalken desnoods verstevigen want onze koning is wat flinker gebouwd, carrosserie controleren, wielen uitlijnen, en de rest door de goudsmid, de stoffeerder, de koetsier en de paardenkenners laten doen of laten adviseren.
Vorige week was ik in Duitsland. Ik zag een bord langs de weg staan, waarop een pijl stond met daar onderen de woorden “pannehilfe”. Dat is in het Nederlands “Pannen hulp”…..maar soms is het niet wat het lijkt. Neehee daar word geen kookworkshop gegeven, ook geen huishoudwinkel met speciale klantenservice waar je naar toe kan gaan als een handvat van het pannetje of keteltje kapot is. Nee, het is hulp bij autopech.
Mocht U ooit met Uw Gouden- of Glazen koets in Duitsland langs de weg komen te staan met koets-pech, dan moet U de pannehilfe bellen of de pijl op het bordje volgen.
Welterusten.
©missie M.
🙂 🙂
😉