Lieve beste majesteit, oud-koningin Beatrix,
Sorry dat ik de laatste tijd zo weinig schreef, er was zoveel nieuws, waar moest ik beginnen? De komst van twee reuzen panda’s Wu Wen en Xing Ya krijgen al lang en breed veel aandacht, en ik vind het ook wel weer zielig voor deze reuzenpanda’s.
Dan de aanschaf van het nieuwe vliegmachien voor de koning én regering. Ik schreef twee jaar geleden, op 6 april 2015, al het blog “Nieuw ‘regerings’vliegtuig voor Oranjes en regering”.
Nederland heeft dan nu een spiksplinternieuw regeringsvliegtuig aangeschaft, een Boeing 737 van in totaal 89 miljoen, met aftrek van de prijs voor het oude KBX-toestel, en na veel onderhandelen want het kabinet had gerekend op 50 tot 90 miljoen euro. Rare schatting,want tussen de 50 en 90 miljoen zit 40 miljoen verschil.
De KBX werd opgeleverd op 15 augustus 1996, koste destijds 39 miljoen. Op die dag ging Fokker failliet. U vond het van binnen veel te krap en van de sombere kleuren werd U ook niet vrolijk. Premier KOK stootte regelmatig zijn hoofd. Toen werd voor 2 miljoen het probleem verholpen. En in 2008 kreeg de KBX voor 4,3 miljoen euro internet, grotere ruimtes en spelcomputers. Spelcomputers? Wat moet U met spelcomputers? Dan was er nog de kleine brandstoftank waardoor er na elke 2000 km getankt moest worden.
Voor hoeveel Uw Fokker70 is verkocht wil het kabinet niet zeggen. Ook niet aan wie het is verkocht. We zullen wel zien wie de sleuteltjes in zijn sleutelkastje gaat hangen. De PH-KBX gaat op 1 juni 2017 uit dienst, daarna gaat het natuurlijk niet verder vliegen als PH-KBX want KBX staat voor koningin Beatrix en daar is er maar eentje van, maar pas na 2019 gaat het vliegtuig verder met het kenteken PH-GOV. GOV staat voor regering stond in de krant. Dat zie ik niet. Ik dacht bij de letters GOV aan “Goeie Ouwe Vlieger”. Na juni 2017 komt er een tijdje een vervangend toestel want het nieuwe toestel word pas begin 2019 opgeleverd.
Op 3 juni 2017 kan het volk afscheid nemen van de KBX op vliegveld Woensdrecht. Dat is wel een mooi gebaar maar ik voel niet echt behoefte om afscheid te nemen van de PH-KBX. Dat is net zoiets als wanneer ik zwaai naar Uw oude auto terwijl ik er nooit in heb gezeten en nooit heb gezien.
U zult vast met dubbele gevoelens vooraan staan om afscheid te nemen van de KBX. Hoe vaak zat U op de stoel bij het raampje om de wolken te zien? Lekker kopje thee en een koekje met oranje glazuur terwijl U de door de lucht zoefte. Hoe vaak liep U zwaaiend die vliegtuigtrap op en af? U heeft wel wat gemopperd, maar het toestel bracht U wel veilig daar waar U wezen wou als er op tijd werd getankt. Word het nieuwe vliegtuig gedoopt met een fles champagne? Of word dat alleen bij boten gedaan?
Hoe oud kan een vliegtuig worden? Als de GOV later uit dienst gaat word het vast een Bed and Breakfast en hangt er een bordje boven het raampje met de naam “KBX-suite”. Bij het ontbijt zijn er zoete broodjes met oranje jam, en op Uw stoeltje bij het raampje hangt dan een geruite dekentje.
Doei.
©missie M.