Lieve beste majesteit, prinses Beatrix,
Lang heb ik getwijfeld of ik er nou wat van moest zeggen of dat ik alleen moest hopen dat ‘men’ vanzelf tot bezinning zou komen. Nee ik heb het niet over de zoon van prinses Margriet, Uw neef prins Bernard jr. Daar wil ik me niet mee bemoeien.
Maar overmorgen, 30 januari, is het zover. Dan gaat een collectie die tot het nationaal erfgoed behoort naar het veilinghuis Sotheby’s in New York. 12 of 13 tekeningen van oude meesters gaan naar deze veling. Met name een houtskooltekening van een gespierde jongeman, de schets is een pronkstuk van Peter Paul Rubens en is sinds 1835 in bezit van de Nederlandse koninklijke familie, en de laatste jaren zou prinses Christina de eigenares zijn las ik twee weken geleden in de krant. Een tekening van Peter Paul Rubens die in de jaren ’90 in de huiskamer van prinses Christina zou hebben gehangen toen zij in Villa Eikenhorst woonde, zou tussen de twee en drie miljoen euro kunnen opbrengen. Majesteit, tussen de 2 en 3 miljoen zit 1 miljoen verschil, dat is dus niet een tientje meer of minder.
Op 17 januari jl is prinses Christina al naar Sotheby’s in Londen gestapt met porselein, tafelzilver en twee grote Chinese porseleinen vazen. Die vazen hebben minder opgebracht dan van te voren werd gerekend. 8000 euro terwijl men had gehoopt tussen de 9000 en 13500 euro. Twaalf kavels met Chinees porselein, zilverwerk en serviesgoed. De veiling in Londen heeft prinses Christina ongeveer 40.000 euro opgebracht, daar moeten wel de veilingkosten nog vanaf getrokken worden. Gelukkig trok ze daags voor de veiling in Londen het huwelijkscadeau van Uw ouders uit de verkoop. De glazen tulpen van de Franse kunstenaar René Lalique die Uw ouders in 1937 van Nederlandse diplomaten kregen waren geschat op 11.600 en 17.300 euro. Een geschenk dus. Prinses Christina heeft ze toen aan de Stichting Officiële Geschenken van het Huis van Oranje Nassau gegeven.
Maar overmorgen gaan de grote meesters onder de hamer. Nederlandse musea zijn helaas niet eerst gevraagd, Toch jammer hoor want ze zitten te springen om deze kunst, maar zoveel geld kunnen ze in zo’n korte termijn niet opbrengen.
U zult wel in de krant hebben gelezen dat de directeur van het Rotterdams museum het volgende zei: “Wie direct naar een veiling stapt, op dit internationaal niveau, is alleen maar uit op de hoofdprijs. Er is op geen enkele manier overleg geweest, dit is bepaald niet de koninklijke weg.”
Ik las dat U al 39 jaar beschermvrouwe bent van een of andere museumvereniging met de naam Bijl de Vroe-Verloop…. of zoiets. Maar dan…. Ik weet het, ik weet het dat een woordvoerder van het Koninklijk huis heeft gezegd
‘dat eigenaren van privécollecties in Nederland vrij zijn hun werken per veiling te verkopen mits, zoals in dit geval, alle wettelijke procedures worden gevolgd’.
Maar dat is een woordvoerder van het koninklijk huis en geen beschermvrouw of beschermheer. Die woordvoerder zegt wat hem gezegd word te zeggen. U bent beschermvrouwe en moet nu Uw sabel te voorschijn halen en zeggen ‘ik ben beschermvrouwe van die vereniging met rare naam, en ik bescherm bij deze het nationale erfgoed’. Of U belt Uw zus op en zegt dan “kom op sissie, je hebt jarenlang je plezier gehad om er lang en aandachtig naar te kijken maar geef nu onze Nederlandse musea ook even de kans, want als de werken eenmaal in het buitenland terecht komen zien we ze niet zo gauw meer terug”
Als prinses Christina geen Nederlandse prinses was geweest dan was ze vast niet de eigenaresse van deze kunst geweest. Dus. En een Nederlandse prinses houd toch van Nederland mag ik hopen. Want als een dure tekening gekocht word door een rijke sjeik die het werk aan de muur hangt van zijn harem dan kunnen we alleen maar hopen dat er geen ruzie uitbreekt en er met porselein gegooid word.
Dan ga ik nu mijn nachtpon aantrekken en tanden poetsen. Welterusten.